3-direktør: Million-underskud er lige efter planen

Det koster kassen at opbygge et teleselskab fra bunden, forklarer Morten Christiansen, administrerende direktør i teleselskabet 3, der sidste år tabte 900 millioner kroner. Selskabet vil begynde at tjene penge inden for få år, lover han.

Teleselskabet 3 har indtil videre kun været en dårlig forretning for det svenske moderselskab Hi3G.

Fra 2003 til 2005 har det danske 3 samlet set tabt 1,8 milliarder kroner med det hidtil største underskud i 2005, hvor selskabet tabte 900 millioner kroner.

Men de røde tal er helt efter planen, forklarer administrerende direktør i 3, Morten Christiansen.

- Det er klart, at sådan et tal ser voldsomt ud, men sådan er det jo, når man opbygger et nyt teleselskab, siger Morten Christiansen.

Store investeringer
Han peger på, at selskabet har foretaget store investeringer for at få udbygget sendenettet i Danmark.

- Det brugte vi rigtig mange penge på sidste år, og det er en nødvendighed, for vi skal op og have et fuldt dækkende sendenet i Danmark, siger han.

Det svenske moderselskab Hi3G foretog i 2005 en kapitalforhøjelse i det danske selskab på knap 1,3 milliarder kroner.

De holder 3 på ret køl i en rum tid endnu. Spørgsmålet er imidlertid nu, hvor længe 3 i Danmark får lov til at fortsætte med underskud.

- Det koster rigtigt mange penge i de første tre til fem år, når man etablerer et teleselskab helt fra bunden. Men så når man et punkt, hvor man hiver flere penge ind, end man giver ud på drift og investeringer, og det er det punkt, som vi styrer efter lige nu, og som vi når inden for en overskuelig fremtid, siger Morten Christiansen.

Han vil ikke oplyse, hvornår 3 efter planen skal begynde at tjene penge.

- Jeg kan kun sige, at vores investorer virker meget tilfredse med selskabets udvikling. Og der er da selvfølgelig en dato for, hvornår vi skal give overskud. Den vil jeg bare ikke dele med dig, siger Morten Christiansen.

Han oplyser dog, at skæringsdatoen er meget tættere på et år, end den er på fem.

Ønskes: Kunder
Der er i øjeblikket omkring 300 ansatte i 3, der har 116.000 kunder her i Danmark.

Det antal skal øges, hvis teleselskabet skal kunne give overskud, erkender Morten Christiansen.

Han afviser dog, at tallet er katastrofalt, som analytiker Rune Møller fra Jyske Bank tidligere har vurderet overfor Computerworld.

- Det kommer jo helt an på, hvad det er for en type af kunder. Hvis du har 200.000 af de rigtige kunder – dem som bruger flest penge – så kan din omsætning meget vel være lige så høj, som den ville være med det dobbelte antal ikke-forbrugende kunder, siger Morten Christiansen.

3 satser på erhvervskunder og unge storbymennesker, som er hurtige til at tage nye teknologier til sig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud strategy 2020 - fokus på management teknologier til hybrid cloud og multi cloud samt compliance aspektet

På Cloud Strategy 2020 tegner vi billedet af en cloud-verden, der strækker sig langt ud over landegrænserne, og hvor mange valg skal træffes, hvis du skal have fuldt udbytte. Mød eksperter, leverandører og andre cloud-brugere og bliv inspireret til nye satsninger i din egen virksomhed.

29. september 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

30. september 2020 | Læs mere


Giv dit salg og kundeservice et løft med Dynamics 365

Microsoft har sat turbo på udviklingen af Dynamics 365, som er stærkere, mere omfattende og mere fleksibel end nogensinde før. Resultatet er et hav af nye muligheder. Både for dig, som allerede bruger dele af Dynamics' ERP-funktionalitet, og for dig som vil høste fordelene af alle de andre smarte funktioner, Dynamics 365-platformen byder på.

06. oktober 2020 | Læs mere






Premium
Anne Marie Engtoft Larsen gør klar til at rejse til USA som Danmarks nye tech-ambassadør: "Jeg har glædet mig helt vildt"
Interview: Om få dage drager Anne Marie Engtoft Larsen til Silicon Valley, hvor hun indtager embedet som Danmarks nye tech-ambassadør. "Mit mandat bliver at at fokusere på, hvordan vi skaber handling," siger hun i sit første interview som Danmarks tech-ambassadør.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan vinder de etablerede virksomheder med digital transformation
For virksomheder der forbereder sig på at gennemgå en digital transformation, hvor Customer Experience er en central faktor, så har der aldrig været mere på spil end nu. Digital disruption truer med at ændre måden legacy virksomheder driver forretning på. Etablerede virksomheder udfordres af nye virksomheder, som mestrer det hurtigt udviklende digitale landskab. Kunder forventer en nem oplevelse og de vil kunne drage nytte af de samme digitale kanaler, som de bruger til at kommunikere med venner og familie med, til at kommunikere med virksomheder. Denne guide har vi designet til at hjælpe Enterprise virksomheder, der er i de tidlige stadier af deres digitale transformation, de organisationer vi kalder Digital Transformers – til at forstå de bedste næste skridt baseret på deres unikke profiler og hjælpe dem med at benchmarke mod deres konkurrenter.