Softwaregiganten Microsoft har nu officielt bekræftet, at selskabet vil lancere en musikplatform, der skal konkurrere med Apples iPod og iTunes.
Under navnet "Zune" vil selskabet lancere både hardware, software samt internettjenester.
- Vi ser store muligheder i at bringe teknologien og brugerne sammen, så forbrugerne kan udforske og opdage ny musik i fællesskab, udtaler marketingchef Chris Stephenson fra Microsoft ifølge en officiel meddelelse fra selskabet.
Der har det sidste halve år flere gange været sving i rygtemøllen omkring Microsofts planer for en bærbar medieafspiller.
Først Microsofts Origami-projekt, der dog viste sig at være en platform for mini-tablet-pc'er. Senest med rygterne om Microsofts Argos-projekt.
Nu har Microsoft altså bekræftet, at der til efteråret vil blive lanceret både software og bærbare musikafspillere fra selskabet.
Softwaregiganten er dog indtil videre yderst sparsom med de tekniske oplysninger. Forlydender om bærbare videoafspillere, muligheden for spil på enheden og trådløs download af ny musik er således ikke blevet bekræftet af Microsoft.
Med lanceringen kører Microsoft sin egen platform i stilling til at konkurrere mod Apples iTunes. Microsoft har hidtil forsøgt at føre kampen gennem partnere, men med begrænset held, da Apples iPod dominerer markedet for bærbare MP3-afspillere.
Apple har samtidig opbygget en stor kundegruppe, der allerede har brugt op til flere tusinde kroner på at købe musik via iTunes.
Dem kan Microsoft får svært ved at lokke over på en ny platform, vurderer analytikere.
- Microsoft står tydeligvis over for en hård kamp ved at skulle skabe en livsstilsgenstand. Det bliver svært for dem at opnå den samme berømmelse, som Apple har med iPod'en, siger analysechef Michael Gartenberg fra Jupiter Research til nyhedsbureauet Reuters.
Apple har med iTunes og iPod formået at skabe et sammenhængende produkt, der nærmest er blevet synonym med MP3-kulturen, påpeger analytiker Shaw Wu fra American Technology Research.
- Microsoft mangler endnu at bevise, at de kan levere en sammenhængende oplevelse, som den iPod og iTunes leverer i dag. De skal skabe noget, der er sjovt og nemt at bruge. Alle andre har ikke formået det. Du skal huske på, at folk knytter følelser til deres iPod, siger Shaw Wu til nyhedstjenesten CNET.