Softwaregiganten Microsoft har søsat en omfattende kampagne for at slå ned på domænehajer, der lukrerer på Microsofts produkter og varemærker.
Derfor har selskabet lagt sag an mod ejerne af lidt over 400 domæner, der indeholder Microsoft-navne.
Der er typisk tale om domænenavne, der udelukkende registreres for derefter at blive "parkeret" og blot indeholde en enkelt side fyldt med reklamer.
En sand guldfeber
Ejeren tjener derved penge, når en bruger lander på siden på grund af at have skrevet en forkert webadresse eller fra en søgemaskine.
Fænomenet kaldes "cybersquatting" - cyber-bz'ere - og ifølge organisationen Internet Identity er der hele tiden omkring 2.000 registrerede domænenavne, der indeholder referencer til Microsofts varemærker.
- Microsoft har kunnet observere en sand guldfeber for at registrere domænenavne, der kan tiltrække trafik for at skabe profit, udtaler advokat Aaron Kornblum fra Microsoft.
Selv om Microsoft har navnene på visse af registranterne, er flere af sagerne anlagt netop med det formål at kunne finde frem til registranternes identitet.
Blandt de domænenavne, der er omfattet af sagen, er navne som "freehotmail.net" og "genuinewindowsvista.com", oplyser Microsoft.
Ifølge Internet Identity tilhører mindst 75 procent af de registrerede Microsoft-relaterede domæner firmaer, der har opbygget en forretning omkring cybersquatting.