Aktiespammere mener åbenbart, at der skal bruges ekstra grove tricks for at lokke modtagerne af denne type spam til at investere i de aktier, der promoveres.
I hvert fald rapporterer flere sikkerhedsfirmaer om en ny aktiespammail, der indeholder skjulte budskaber, som åbenbart skulle påvirke underbevidstheden.
Der er tale om et eksempel på billedspam, hvor teksten er erstattet med et billede af reklameteksten.
På det seneste er flere spammere begyndt at anvende animerede billeder i forsøg på at snyde antispamfirmaernes filtre, der benytter tekstgenkendelse på billederne.
Nu rapporterer blandt andet PandaLabs, Sophos og danske SoftScan, at de har fundet et nyt eksempel, hvor det animerede billede tilsyneladende forsøger at plante en besked til underbevidstheden.
Det sker ved, at animationen i et kort glimt skifter fra selve spamteksten til et nyt billede med teksten "Buy!!!".
Hvorvidt der er tale om et seriøst forsøg på at påvirke modtagerne eller blot en venlig hilsen til antispamfirmaerne er uvist.
Effekten af denne type meget konkrete beskeder til underbevidstheden er i bedste fald upåvist til trods for sejlivede vandrehistorier.
- Tanken er tydeligvis, at bagmændene prøver samme trick, som biograferne lavede 1950'ernes USA. Dengang blev det forbudt i reklamer, men det forhindrer desværre i spammerne i at bruge det, udtaler marketingchef Bo Engelbrechtsen fra SoftScan ifølge en pressemeddelelse.
Bo Engelbrechtsen fortsætter dog ved at stille spørgsmålstegn ved, om disse spammails vil have nogen effekt og leverer selv linket til Wikipedia, hvor man blandt andet kan læse om fupnummeret omkring biografreklamerne.
Hvorvidt spammerne virkelig forsøger at plante beskeder i modtagernes underbevidsthed eller blot vil have dem til at kigge en ekstra gang, når beskeden pludselig i et kort glimt erstattes af noget andet, er dog uvist.
Ifølge PandaLabs har vi næppe set det sidste til disse beskeder.
- Selvom den pågældende spambesked er knap så sofistikeret i sin teknik, kan vi fremover nok desværre forvente flere og mere spidsfindige angreb, der benytter disse underbevidsthedsteknikker! Udtaler administrerende direktør Joachim Dresner fra Panda Software Danmark ifølge en pressemeddelelse.
Mens det er tvivlsomt, at disse spammails har held til at påvirke modtagerens underbevidsthed, så er det dog et tegn på, at spammerne ikke giver op, selvom flere antispamfirmaer og antispamtjenester nu er begyndt også at kunne opfange animeret billedspam.
Relevante link