Alliancen mellem Disney og Apple har formået at sælge 125.000 film på lidt under en uge, efter Apples iTunes Store åbnede for salg af Disney-film. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Disney-koncernen forventer at runde en omsætning på lige knap 300 millioner kroner fra salg af film via iTunes.
Tjenesten, der åbnede i sidste uge, skal forsøge at udnytte Apples velkendte iTunes-platform til at sætte gang i salget af film-download.
Disney er ikke alene
Flere andre tjenester tilbyder allerede filmdownloads via internettet, men er ikke slået igennem på det brede marked.
ITunes begyndte allerede sidste år i samarbejde med Disney-koncernen at sælge tv-serier. Det har ifølge Disney-direktør Robert Iger åbnet for et nyt marked, da det har vist sig at være en anden målgruppe, der køber serierne via iTunes, end den gruppe, der ser serierne på tv.
- Det her er kun begyndelsen, siger Robert Iger til Reuters.
Også internetfirmaet Amazon.com lancerede for nylig en downloadtjeneste for film, der omfatter indhold fra flere filmstudier, men ikke Disney.
Kølig modtagelse
Både iTunes og Amazon har imidlertid fået en forholdsvis kølig modtagelse blandt teknologianmeldere, der især kritiserer Amazons software for at virke ufærdigt.
- Amazon.com's Unbox er rædselsfuld. Unbox-tjenesten virker ikke som noget, der er blevet lanceret, men snarere som noget, der er undsluppet fra laboratoriet, skriver redaktør Peter Lewis fra Forbes.
Både Amazon og Apple kritiseres samtidig for, at der ikke er et tilstrækkeligt nedslag i prisen ved at købe en film som download i forhold til at købe den på dvd.