Midtvest Bredbånd, der er ejet af syv midt- og vestjyske forsyningsselskaber, tager utraditionelle metoder i brug i debatten om elselskabernes massive satsninger på fiberbredbånd.
Bredbåndsselskabet har netop valgt at offentliggøre sit kundetal på sin hjemmeside.
Internt dokument offentliggjort
Det sker, efter at Dagbladet Holstebro-Struer i fredags offentliggjorde et internt dokument fra selskabet, hvor man kunne læse, at selskabet havde forventet langt flere kunder, end det har på nuværende tidspunkt.
Ifølge det dokument, som avisen er i besiddelse af, havde Midtvest Bredbånd regnet med 7.000 kunder ved udgangen af dette år, men 1. juli viste IT- og Telestyrelsens statistik, at selskabet kun havde 214 kunder.
Avisen havde dermed regnet sig frem til, at hver kunde har kostet MidtVest Bredbånd omkring 800.000 kroner.
Afviser tal
Historien afvises imidlertid blankt af Svend-Erik Jensen, der er adminstrerende direktør i Midtvest Bredbånd.
Han har nu valgt at offentliggøre kundetallet på selskabets hjemmeside.
- Vi har i dag 6.500 kunder. Salget kom for alvor i gang midt på året, og siden sommerferien har vi konstant fået mellem 300 og 500 nye kunder per uge. Tendensen ser ud til at fortsætte, og derfor tyder alt på, at vi kommer et pænt stykke forbi de 7.000 kunder, der er målet ved årsskiftet, står der på selskabets hjemmeside.
Men selv om selskabet altså nu selv oplyser, at forretningen går, som den skal, var det tydeligvis en fortørnet direktør, der i fredags kommenterede offentliggørelsen af det interne dokument i Dagbladet Holstebro-Struer.
- I har fat i noget, der tydeligt ikke er jeres. Jeg vil kraftigt opfordre jer til at aflevere det tilbage til os, sagde Svend-Erik Jensen i fredags.
Erkender startproblemer
Svend-Erik Jensen erkender dog i dag på selskabets hjemmeside, at Midtvest Bredbånd endnu halter bagefter, når det handler om, hvor mange kunder, der rent faktisk er blevet koblet op på de hurtige fiberforbindelser.
På hjemmesiden står:
- I øjeblikket er 10 procent af vores kunder koblet på Fibernettet. Det er færre end forventet på nuværende tidspunkt, og med hensyn til opkoblingen er vi nogle måneder bagefter. Det beklager vi. Vi har allerede øget tempoet, hvilket vi fortsætter med i 2007. Den forsinkede opkobling påvirker forretningen på kort sigt, men ikke på den lange bane.
- Så ja, vi har ikke det antal kunder opkoblet, som vi havde forventet. Men nej, vi spejder ikke langt efter kunderne - de strømmer til i stor stil. I nogle byer har mere end 70 procent af alle husstande bestilt Fibernet på forhånd.
Ifølge den seneste Teleårbog fra IT- og Telestyrelsen blev der i 2005 investeret mere end en milliard kroner i fiberbredbånd fra elselskabernes side. Beregninger viser da også, at der til nytår vil være 500.000 potentielle fiber-kunder i Danmark – det tal var blot på 13.500 ved udgangen af 2005.
Dengang var antallet af reelle kunder ifølge IT- og Telestyrelsen kun på 6.000.