Reklamefolk bør også bekæmpe spam

En ny rapport dokumenterer, at det er reklamepenge, der finansierer spam-industrien. Reklamefolk bør være deres ansvar voksen, lyder opfordringen.

Computerworld News Service: Alle, der er modige nok til at søge på ”billige billetter”, finder en overflod af hjemmesider, der er designede til at dirigere brugeren videre til andre hjemmesider og genere reklameomsætning.

De er irriterende for brugere, og det er bare endnu én af de mange måder, hvorpå internettet bliver udnyttet til at lave lidt profit.

Men en ny undersøgelse foretaget af et hold fra dels Microsoft og dels University of California, har kastet nyt lys på de såkaldte søge-spammeres arbejde og har udarbejdet en plan for, hvordan reklamefolk kan sætte en stopper for spam.

"Ved at afsløre søge-spamernes aktiviteter, håber vi på at friste reklamefolkene til at undersøge hvilke sider, de bruger og derved sikre en sundere netkultur på lang sigt,” skriver forfatterne Yi-Min Wang og Ming Ma fra Microsoft Research og Yuan Niu og Hao Chen fra University of California.

Deres forskning bliver taget op i maj ved den 16. internationale World Wide Web konference i Alberta, USA.

”Ofte har selv velrenommerede virksomheder reklamer på tvivlsomme hjemmesider, der kun fungerer som en omvej og som utydeliggør forbindelsen mellem reklamen og spameren,” skriver forskerne.

Det foregår gerne sådan, at en virksomhed køber noget reklame af et bureau, som så køber plads på en velbesøgt hjemmeside fra en samler.

Til gengæld køber samleren trafik på den pågældende hjemmeside af spamere.

Spamerne sørger for at der automatisk bliver klikket på siden millioner af gange, så siden kommer højt op på en søgemaskines prioriteringsliste.

Der ligger en del af ansvaret hos reklamefolkene. De må have bedre kontrol med hvor og hvordan deres reklamer placeres.

"I sidste ende er det reklamefolkenes penge der finansierer spam-industrien, som i højere og højere grad oversvømmer nettet med bras og som reducerer den enkelte brugers produktivitet på nettet,” skriver de.

Oversat af Ditte Thøgersen

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S