Reklamefolk bør også bekæmpe spam

En ny rapport dokumenterer, at det er reklamepenge, der finansierer spam-industrien. Reklamefolk bør være deres ansvar voksen, lyder opfordringen.

Computerworld News Service: Alle, der er modige nok til at søge på ”billige billetter”, finder en overflod af hjemmesider, der er designede til at dirigere brugeren videre til andre hjemmesider og genere reklameomsætning.

De er irriterende for brugere, og det er bare endnu én af de mange måder, hvorpå internettet bliver udnyttet til at lave lidt profit.

Men en ny undersøgelse foretaget af et hold fra dels Microsoft og dels University of California, har kastet nyt lys på de såkaldte søge-spammeres arbejde og har udarbejdet en plan for, hvordan reklamefolk kan sætte en stopper for spam.

"Ved at afsløre søge-spamernes aktiviteter, håber vi på at friste reklamefolkene til at undersøge hvilke sider, de bruger og derved sikre en sundere netkultur på lang sigt,” skriver forfatterne Yi-Min Wang og Ming Ma fra Microsoft Research og Yuan Niu og Hao Chen fra University of California.

Deres forskning bliver taget op i maj ved den 16. internationale World Wide Web konference i Alberta, USA.

”Ofte har selv velrenommerede virksomheder reklamer på tvivlsomme hjemmesider, der kun fungerer som en omvej og som utydeliggør forbindelsen mellem reklamen og spameren,” skriver forskerne.

Det foregår gerne sådan, at en virksomhed køber noget reklame af et bureau, som så køber plads på en velbesøgt hjemmeside fra en samler.

Til gengæld køber samleren trafik på den pågældende hjemmeside af spamere.

Spamerne sørger for at der automatisk bliver klikket på siden millioner af gange, så siden kommer højt op på en søgemaskines prioriteringsliste.

Der ligger en del af ansvaret hos reklamefolkene. De må have bedre kontrol med hvor og hvordan deres reklamer placeres.

"I sidste ende er det reklamefolkenes penge der finansierer spam-industrien, som i højere og højere grad oversvømmer nettet med bras og som reducerer den enkelte brugers produktivitet på nettet,” skriver de.

Oversat af Ditte Thøgersen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere