Ofir jubler over medarbejder-mangel

Den markante efterspørgsel på medarbejdere giver Ofir-koncernen plus på bundlinien. Direktør Niels Kemal Onat betragter 2006 som et vendepunkt, selv om der endnu er lang vej igen, før gælden er betalt tilbage.

Siden år 2000 har Søndagsavisen, der ejer Ofir-koncernen, tabt mere end 150 millioner kroner på internet-selskabet.

Men i år er der gevinst, for Ofir kommer ud med et overskud på over seks millioner kroner ud af en omsætning på 81 millioner.

"Det er i hvert fald et skridt i den rigtige retning, og vi betragter det også som et vendepunkt for Ofir," siger Niels Kemal Onat, der er administerende direktør i Ofir-koncernen.

Han siger dog samtidig, at det er for tidligt at hvile på laurbærrene.

"Hvis man kigger på, hvad vi basalt set skylder koncernen, kan vi ikke være tilfredse, og derfor har vi også højere forventninger både til vækstprocenter og resultater i 2007 og fremover," siger Niels Kemal Onat.

Den tidligere IBM-direktør overtog ledelsen af Ofir, da daværende koncernchef Jørgen Wittenkamp blev fyret i august 2006.

Medarbejderjagt giver bonus

Det er specielt markedet for stillingsannoncer, der har sendt Ofir i plus.

Mange virksomheder hungrer nærmest efter medarbejdere, og derfor bliver der også pumpet usædvaneligt mange penge i jobannoncer.

Måske netop derfor valgte Ofir i december sidste år at satse på en relancering af Ofir.dk som en rendyrket jobdatabase

"Rent pengemæssigt er det jobmarkedet, som Ofir kommer til at tjene flest penge på i de kommende år," forklarer Niels Kemal Onat.

"Alle tiltag skal selvfølgelig give et overskud, for ellers skal vi ikke iværksætte dem. Men vores store forretninger er primært inden for stillings-annoncering."

Han mener, at Ofirs styrke er den sammenhæng, som jobsitet kan have med avisen Søndagsavisen.

"Det er effekt, der i øjeblikket er problemet på stillingsannonce-markedet, og derfor skal vi gå fra bare at levere stillingsannoncer på print og online til at give kunderne en egentlig rådgivning om, hvad der giver den rigtige effekt på den pågældende annonce," siger Niels Kemal Onat.

Risikabel satsning

Niels Kemal Onat erkender, at Ofir i øjeblikket lukrerer på, at Danmark befinder sig i en højkonjunktur.

Spørgsmålet er derfor, om den markante satsning på stillingsannoncer kan give bagslag, når Danmark atter ryger ind i en lavkonjunktur, og virksomhederne ikke længere hungrer efter medarbejdere?

"Vi er da ikke blinde for, at der er medvind på vores markeder i øjeblikket. Omvendt vil jeg også sige, at vi ikke rigtig kan se en nedgang på vores marked i den nærmeste fremtid, siger han.

Niels Kemal Onat peger på, at den danske arbejdsstyrke bliver mindre og mindre, fordi flere forlader arbejdsmarkedet, end der kommer ind. Og samtidig vil der altid være behov for mere effektive annonce-medier.

"Det vil altid være relevant at finde den helt rigtige medarbejder, uanset om der er lav- eller højkonjunktur."

Forum.dk skal kæmpe mod MSN

Ofir har valgt at genoplive Forum.dk, der har omkring 700.000 unikke brugere hver måned.

Direktøren peger på, at de besøgende i dag kommer ind på siden på grund af services som mail, dating og chat, men at der vil komme nye tiltag i den kommende tid.

"De skal forankre strategien om, at forum skal være stedet, hvor man mødes online," siger Niels Kemal Onat uden dog at komme nærmere ind på de konkrete tiltag.

Dermed er Ofir også i konkurrence med en mastodont som MSN.

"MSN er afgjort en konkurrent og nogen af dem, der har forstået, at det her behov eksisterer," lyder det fra Niels Kemal Onat.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere