Høj anciennitet blandt de ansatte og et godt lokalkendskab kendetegner de 65 butikker i CBC-kæden.
"Der er tale om butikker, som driver en forretning, man kan leve af," siger Peder Hvejsel, administrerende direktør, CBC.
Sundt fundament
Han mener, at der måske er en enkelt butik, der kører med underskud, men som hovedregel balancerer butikkerne på et sundt forretningsgrundlag.
CBC-butikkerne har typisk erhvervslivet som målgruppe, men 30 af foreningens 65 butikker sælger også til private. I øvrigt fordeler ejerskabet af de 65 butikker sig på 56 ejere.
"Det er stadig den lokale forankring, vi lever højt på," siger Peder Hvejsel og fortsætter:
"Konsolideringen i kanalen, hvor der sker mange opkøb, og nogle butikker bliver slået sammen, mens andre lukker, giver CBC-butikkerne arbejdsro og mere plads."
Godt fat i +40
Peder Hvejsel vurderer, at CBC-kæden har specielt godt fat i den lidt ældre aldersgruppe af befolkningen, der har rundet de 40 år, og at konkurrencen især kommer fra internettet og de store elektronikbutikker som Computercity og Elgiganten.
Forventningerne til indeværende år er, at omsætningen vokser med omkring 10 procent svarende til 85 millioner kroner plus minus et par procent afhængig af, hvor usikkerheden omkring stigende renter og en aftagende økonomi bærer hen.
Fra Commodore til Business
CBC daterer sig tilbage til 1993, hvor en stribe Commodore-forhandlere slog sig sammen i en indkøbsforening - Commodore Business Centre. Navnet blev senere ændret til Computer Business Centre og i dag bare CBC.
CBC er virksomhedsmæssigt et a.m.b.a. - det vil sige et andelsselskab med begrænset ansvar - lidt i stil med en forening og uden pligt til at offentliggøre et regnskab.