Prop kunderne ned i kasser og spar millioner

Ved at dele 1.500 danske forhandlere op i otte grupper baseret på forskellige adfærds- og beslutningsmønstre håber netværksproducent at eliminere millioner af spildte markedsføringskroner.

Hvert år spildes ifølge netværksproducenten ZyXEL mere end 250 millioner kroner på salgs- og markedsføringsaktiviteter.

Der er bare ingen, der ved hvilke aktiviteter, der er værd at bruge penge på, og hvilke der er nytteløse.

For at undgå at spilde sine markedsføringsmillioner har ZyXEL Danmark i samarbejde med virksomhedskonsulenten Henrik Andersen delt godt 1.500 forhandlere op i otte grupper.

"Vi sætter os omkring borde, piller en kunde op af hatten og ser på, "hvorfor er det her en god kunde," forklarer Carsten Hetling, marketing- og PR-chef hos ZyXEL Communications.

Hvor ligger fokus

De parametre, der måles og vejes efter er "hvilke produkter sælger kunden - som altså er en forhandler af ZyXEL's produkter.

"Har kunden fokus på service, support eller hardware - og hvis flere ting så i hvilken kombination."

"Arbejdet med segmenteringen har allerede givet resultater både på økonomien og på det daglige arbejde," siger Carsten Hetling.

Resultaterne er en stigning i salget, der er bemærkelsesværdig.

Indtil videre har danske ZyXEL taget aktivt fat i at bruge fire af de otte segmenter og set salget stige i den gruppe af forhandlere med 40 procent i perioden fra 1. januar til nu.

Bestemmer hvor pengene bruges

Grupperingen af forhandlerne danner basis for fremtidige udgifter til annoncering, anden markedsføring og CRM-aktiviteter.

Ved at anvende de adfærds- og beslutningsmønstre, der kendetegner de forskellige grupper af forhandlere, kan opnå en større sikkerhed for, at de investerede kommunikationskroner rammer, hvor de skal.

Segmenteringen er ved at blive integreret i virksomhedens CRM-system, der benyttes i den daglige kontakt med forhandlerne, der blandt andre tæller XP Consult, Skanderborg Data, Zitech og NemComputer.

Klar til efteråret

CRM-systemet forventes endeligt klar til efteråret og vil give mulighed for at komme med specifikke forudsigelser på segmenter, og også på sælgerne, fordi detailoplysningerne så vil være tilgængelige.

Planen er også, at systemet skal bruges til at udvælge fokusprodukter og se, hvilken effekt salgs- og reklamekampagner har ude i forhandlerleddet og dermed aktivt styre anvendelsen af marketingkronerne.

Danmark er det nordiske centrum for en række funktioner, blandt andet marketing og salg, og henover året bliver initiativet løbet i gang i resten af de nordiske lande, Sverige, Norge, Finland og Island samt Baltikum.

Taiwan følger nøje med

Initiativet med at gruppere forhandlerne har ifølge Carsten Hetling vakt stor interesse i ZyXEL's hovedkontor i Taiwan, der følger projektet nøje.

Danmark har i forvejen succes med utraditionel forretningsudvikling for denne branche, og projektet er en ny måde at tænke kanalforretning på.

Hvis projektet, der er startet i Danmark, får den forventede succes, vil ZyXEL udbrede konceptet til samtlige ZyXEL's 25 datterselskaber rundt omkring på kloden.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S