Microsoft køber op i Facebook - Google holdt ude

Microsoft har købt en aktiepost i Facebook på 1,25 milliarder kroner. Samtidig har virksomheden sikret sig eneret på at sælge reklamer til det populære sociale netværk.

Microsoft har købt en aktiepost i Facebook for 1,25 milliarder kroner.

Det har sikret giganten 1,6 procent af Facebook og antyder dermed, at tjenesten har en samlet værdi på mere end 78 milliarder, selvom Facebook endnu aldrig har givet overskud. Det skriver Financial Times.

Microsoft udvider i samme forbindelse sit annoncesamarbejde med Facebook, og får fremover eneret på at levere bannerannoncer til web 2.0-kometen på verdensplan.

Facebook vokser i øjeblikket omkring seks gange hurtigere end verdens største online sociale netværk MySpace.

Derfor kan investeringen sagtens vise sig at give pote, vurderer Microsoft. Facebook har omkring 50 millioner brugere, og voksede med seks procent i september.

Forenter 200-300 millioner brugere

”facebook har mulighed for at nå til 200-300 millioner brugere. Vi tror det er et realistisk bud. Hvis du kombinerer det med en beskeden omsætning pr. bruger, så kan man meget hurtigt lande på de værdier,” siger Kevin Johnson, chef for Microsofts Platform and Services division til Financial Times.

Microsoft har været eneleverandør af bannerreklamer på Facebook i USA, og med den nye aftale bliver den aftale forseglet og udvidet til også at gælde internationalt.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Oleksandra Kolesnyk som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med uddannelsen, da hun startede den hos Bestseller i Spanien - hun viderefører den nu hos netIP. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Ida Møller Pedersen som IT-Supporterelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med handel, da hun har en handelsuddannelse kombineret med en EUX. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly