Google klar med Google-mobil - i kødet på Microsoft

Google er klar med en spritny platform for mobil-applikationer. Nu skal Symbian og Microsoft have kam til deres hår.

Computerworld News Service: Google er klar til at løfte sløret for selskabets planer om et indtog på mobilmarkedet.

Selvom Google selv afviser at kommentere oplysningerne, erfarer Computerworld, at planerne vil blive præsenteret mandag eftermiddag dansk tid.

Google vil angiveligt præsentere en open source-softwareudviklingsplatform, der indeholder en lang række komponenter.

En vifte af applikationer

De tæller blandt andet et operativsystem, API's, et middleware- lag, et programmerbart brugerinterface og en mobiltelefonbrowser. Standardprotokollerne til instant messaging vil også være understøttet.

Platformen skal gøre det lettere at skabe og implementere applikationer til mobile enheder.

Programmerne skal skrives en gang, og skal virke på forskellige slags mobiltelefoner.

Google har allerede fået flere end 30 af branchens sværvægtere med som samarbejdspartnere.

De tæller blandt andre Intel, Qualcomm, Broadcom, Nvidia, Sprint Nextel, T-Mobile, China Mobile, Telefonica, NTT, DoCoMo, LG Electronics og HTC, siger den anonyme kilde. Blandt de firmaer, der endnu ikke har meldt sig under fanerne, er Nokia, Verizon og Apple.

Platformen bliver stillet gratis til rådighed for alle, og udover en fælles kerne vil den gøre det muligt at sammensætte en række modifikationer og udvidelser.

Det ultimative formål er at simplificere udviklingen af programmer til mobile enheder og skabe innovation på området, der efter Google's mening er blevet bremset af teknisk splittelse.

Udfordrer Symbian og Microsoft

Googles ny platform vil være en rival til platformene fra Microsoft og Symbian.

Googles fordele vil komme som en afledt effekt af fremkomsten af flere brugerinterfaces, der gør det lettere at bruge søgemaskiner og on-line-applikationer direkte fra mobiltelefonen.

Når antallet af brugere af Googles søgemaskine stiger, så stiger selskabets reklameindtægter tilsvarende.

Annoncering via mobiltelefoner udgør et mindre marked, men forventes at vokse kraftigt de næster par år.

Ifølge Opus Research vil der i Nordamerika og Europa blive reklameret for 26 milliarder kroner i 2012.

I år forventes beløbet at blive på cirka 550 millioner kroner. Sammenlagt giver det en årlig vækst på 116 procent.

Opus Research, der udsendte vurderingen i sidste uge, meddeler, at en forbedring af brugernes oplevelse vil få omsætningen til at stige, da flere mennesker vil bruge mere tid på internettet via deres mobiltelefon.

En lang række udbydere af on-line-services , så som AOL, Yahoo og Microsoft, er ved at geare deres webapplikationer til mobiltelefonbrug.

Google kan komme på kant med selskabets tidligere allierede, Apple, når firmaet samarbejder med en række udbydere, der forsøger at konkurrere med iPhone.

Selvom platformen stilles til rådighed for alle, også Apple, så kan den være medvirkende til, at konkurrenterne kan fremstille produkter, der kan hamle op med brugerfunktionerne i iPhone.

For et par uger siden annoncerede Apple, at selskabet vil udsende en softwareudviklingspakke, så alle kan udvikle applikationer til iPhone.

Det forventes, at pakken vil være klar i februar måned.

Hvis ikke Apple er at finde på listen over Googles samarbejdspartnere, mandag, så kan det være et tegn på, at Apple ser Google platform som en negativ udvikling på markedet. En interessant problemstilling, da Googles administrerende direktør, Eric Schmidt, er med i Apples bestyrelse.

Oversat af Bo Madsen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S