Dørlåse forsynet med en scanner, der aflæser en række punkter på fingerspidsen, og åbner døren ved at matche et i forvejen indkodet fingeraftryk, er kraftigt på vej til danskernes hoveddøre.
Meget privilegerede bilejere kender det allerede: Man aktiverer da sit køretøj med aftrykket på sin pege- eller tommelfinger.
Men fænomenet biometrisk identifikation, der indtil for få år siden blev opfattet som ren science fiction, har i dag bevæget helt ud i dagligdags-produkter.
For hvorfor famle efter nøglen til huset, når teknologien tillader at åbne døren for folk med særligt indviede fingerspidser?
Forbrugerne klar til biometri
Den stigende forbrugerinteresse for biometriske løsninger oplever blandt andre Bjarke Sonnesen, CEO i virksomheden Operation Sikring A/S.
Han sælger biometriske dørlåse som aldrig før og fortæller, at 75 procent af salget går til private forbrugere, der enten bygger nyt hus eller renoverer det gamle.
"Det kan godt gå hen og blive et hit i julehandlen," siger Bjarke Sonnesen, som dog ikke vil ud med, hvor mange dørlåse med fingeraftryksscanner, han har solgt.
Markedet i Danmark er nyt. Der er kun én anden spiller, og forretningshemmeligheder holdes tæt ind til kroppen.
”Men det er et lukrativt marked, fordi vi ikke er flere spillere," siger Bjarke Sonnesen.
Op til 99 fingeraftryk
Bjarke Sonnesen har brugt og bruger stadig meget tid på at brande teknologien.
"Men nu fornemmer jeg en second mover-effekt på biometriområdet, som betyder bedre salg, selv om vi stadig skal bruge kræfter på at fortælle om produkterne," siger han.
Den anden danske aktør på markedet for dørlåse med fingeraftryksscanner er Birkegården A/S.
En helt almindelig biometrisk dørlås kan typisk indeholde mellem 50 og 99 forskellige fingeraftryk.
Den lås, som Operation Sikring sælger flest af, hedder OS260. Den koster i omegnen af 4.000 kroner og kan installeres af den øvede gør-det-selv-m/k.
En forhandler per postnummer
Virksomheden Operation Sikring er blot tre måneder gammel.
Den er opstået ved at lægge importøren af fingeraftrykslåse, Articulus, sammen med udviklingsvirksomheden Maxosoft, der holder til på IT-Universitetets kuvøseetage.
Operation Sikring er i gang med at udbygge sit forhandlernet og satser på en strategi, der hedder én forhandler per postnummer.
Virksomheden har to og en halv ansatte, og forventer at fordoble medarbejderantallet inden for en måned.