Artikel top billede

"Heller ikke i Danmark fokuserer vi på de helt små virksomheder" siger Thomas Honoré, administrerende direktør, Oracle Danmark

Oracle og SAP følger forskellige strategier

SAP har en erklæret strategi om at bevæge sig ned i markedet og sælge ERP-løsninger til mindre virksomheder, mens Oracle fastholder fokus på den høje ende af markedet.

Tyske SAP har en solid markedsandel blandt de store virksomheder som leverandør af virksomhedssystemer og har derfor en erklæret strategi om at søge nedad i markedet.

Konkurrenten Oracle erklærer i modsætning til SAP, at selskabet vil fastholde sit fokus på den høje ende af markedet og satse på udbuddet af industrispecifikke løsninger.

"Vi holder fast i vores vækststrategi, der sigter på at gå videre end blot ERP. og satse på den høje ende af markedet med industrispecifik software. I modsætning til vores strategi bevæger SAP sig ned i markedet og forsøger at sælge ERP-systemer til små virksomheder," siger Oracle-præsident Charles Phillips.

Super kvartal for Oracle

Udtalelsen fra Phillips kommer i forbindelse med offentliggørelsen af Oracles andet kvartalsresultat regnskabsåret 2007/08.

"Heller ikke i Danmark fokuserer vi på de helt små virksomheder. Faktisk fokuserer vi snarere på andelen af it i virksomheden end virksomhedens størrelse i traditionel forstand," siger Thomas Honoré, administrerende direktør, Oracle Danmark.

Charles Phillips fremhæver også, at Oracles salg af nye applikationslicenser "steg med 63 procent mod 15 procent for SAP's vedkommende i dens senest fuldførte kvartal."

Man kan så spørge sig selv, hvorfor Oracle har så travlt med at fremhæve sig selv på bekostning af SAP, men det hænger nok sammen med, at Oracle frygter konkurrencen fra netop SAP.

SAP vandt prisen

Herhjemme vandt SAP prisen for det bedste ERP-system i Computerworlds Top 100-undersøgelse i år, ligesom SAP også løb med den pris i 2005.

Baggrunden for SAP's førsteplads er "en stabil omsætning og tæt på en fordobling af bundlinjen på trods af, at arbejdsstyrken er blevet reduceret med næsten 15 procent."

Ser man på Oracles resultater behøver selskabet tilsyneladende ikke at være så aggressiv over for den tyske konkurrent.

I kvartalet steg Oracles samlede licenssalg med 38 procent. Salget af nye applikationslicenser steg med 63 procent, mens salget af licenser inden for databaser og middleware steg med 28 procent.

Middleware er størst

I sig selv steg salget af middleware med 80 procent, og middleware er nu Oracles hurtigst voksende forretningsområde.

"Også i Danmark er middleware vores hurtigst voksende forretningsområde med SOA og identity management som de væsentligste segmenter," siger Thomas Honoré.

For at det ikke skal være løgn, så var omsætningsvæksten på 38 procent i det nævnte kvartal den stærkeste, Oracle har præsteret de seneste 10 år.

Så det gode spørgsmål er stadig, hvorfor Oracle føler sig så intimideret af SAP, at de her "æv bæv-sammenligninger" er nødvendige.

Enten er det Oracles amerikanske virksomhedskultur, der skinner igennem, ellers måske lurer der en Oracle-ydmygende SAP-annoncering i den nærmeste fremtid.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere