Tyske SAP har en solid markedsandel blandt de store virksomheder som leverandør af virksomhedssystemer og har derfor en erklæret strategi om at søge nedad i markedet.
Konkurrenten Oracle erklærer i modsætning til SAP, at selskabet vil fastholde sit fokus på den høje ende af markedet og satse på udbuddet af industrispecifikke løsninger.
"Vi holder fast i vores vækststrategi, der sigter på at gå videre end blot ERP. og satse på den høje ende af markedet med industrispecifik software. I modsætning til vores strategi bevæger SAP sig ned i markedet og forsøger at sælge ERP-systemer til små virksomheder," siger Oracle-præsident Charles Phillips.
Super kvartal for Oracle
Udtalelsen fra Phillips kommer i forbindelse med offentliggørelsen af Oracles andet kvartalsresultat regnskabsåret 2007/08.
"Heller ikke i Danmark fokuserer vi på de helt små virksomheder. Faktisk fokuserer vi snarere på andelen af it i virksomheden end virksomhedens størrelse i traditionel forstand," siger Thomas Honoré, administrerende direktør, Oracle Danmark.
Charles Phillips fremhæver også, at Oracles salg af nye applikationslicenser "steg med 63 procent mod 15 procent for SAP's vedkommende i dens senest fuldførte kvartal."
Man kan så spørge sig selv, hvorfor Oracle har så travlt med at fremhæve sig selv på bekostning af SAP, men det hænger nok sammen med, at Oracle frygter konkurrencen fra netop SAP.
SAP vandt prisen
Herhjemme vandt SAP prisen for det bedste ERP-system i Computerworlds Top 100-undersøgelse i år, ligesom SAP også løb med den pris i 2005.
Baggrunden for SAP's førsteplads er "en stabil omsætning og tæt på en fordobling af bundlinjen på trods af, at arbejdsstyrken er blevet reduceret med næsten 15 procent."
Ser man på Oracles resultater behøver selskabet tilsyneladende ikke at være så aggressiv over for den tyske konkurrent.
I kvartalet steg Oracles samlede licenssalg med 38 procent. Salget af nye applikationslicenser steg med 63 procent, mens salget af licenser inden for databaser og middleware steg med 28 procent.
Middleware er størst
I sig selv steg salget af middleware med 80 procent, og middleware er nu Oracles hurtigst voksende forretningsområde.
"Også i Danmark er middleware vores hurtigst voksende forretningsområde med SOA og identity management som de væsentligste segmenter," siger Thomas Honoré.
For at det ikke skal være løgn, så var omsætningsvæksten på 38 procent i det nævnte kvartal den stærkeste, Oracle har præsteret de seneste 10 år.
Så det gode spørgsmål er stadig, hvorfor Oracle føler sig så intimideret af SAP, at de her "æv bæv-sammenligninger" er nødvendige.
Enten er det Oracles amerikanske virksomhedskultur, der skinner igennem, ellers måske lurer der en Oracle-ydmygende SAP-annoncering i den nærmeste fremtid.