Artikel top billede

Dansk pioner skal drive ny nordisk it-komet frem

I Davos pegede World Economic Forum på den svenske virksomhed Polar Rose som en af verdens førende teknologipionerer. I spidsen for virksomheden står danskeren Nikolaj Nyholm. Mød ham her.

Navnet er Nyholm. Nikolaj Nyholm.

Den diskrete dansker med det smalle ansigt gør ikke meget væsen af sig.

Ved første øjekast kunne han såmænd også uden videre glide ind i vores leverpostejfarvede hverdag, uden mange af os ville studse over det.

Som manden foran dig i den alenlange kø til kassen i Superbrugsen eller ved siden af mig i den københavnske Metros morgenmylder.

Men Nikolaj Nyholm er ikke hvem som helst.

For eksempel var han i 2006 på forsiden af det anerkendte amerikanske teknologimagasin Red Herring. Her står han ved siden af overskriften: “What
Google Can’t do”

Og på elitetopmødet World Economic Forum i Davos blev hans virksomhed, Polar Rose, udpeget som en, der kunne forandre din og min verden i løbet af de næste år.

Polar Rose udvikler software, der kan genkende og søge efter ansigter på internettet.

Så selv om 32-årige Nikolaj Nyholm aldrig fik gjort sine studier færdige på Københavns Universitet eller Roskilde Universitetscenter, er han allerede anerkendt som en de mest visionære personer i den danske teknologiverden med flere virksomheder på samvittigheden.’

Navnet Nyholm, og hvaddet står for, er også kendt i teknologikredse langt uden for Danmarks grænser.

“Det, jeg synes bedste om ved Nikolaj, er hans evne til at gå fra den store vision til en praktisk orienteret applikation. Og det bedste eksempel er Polar Rose,” siger amerikaneren Tim O’Reilly.

Han er manden, der opfandt begrebet web 2.0 for at sammenfatte
en ny udvikling, hvorbrugerne går sammen i wiki’er, blogs og andre sociale onlinesammenhænge.

”Vi har længe talt om begrebet organisk software, hvor mange mennesker bidrager til det endelige produkt. Og med Polar Rose har han præsenteret en...fortsættes

... appellerende forretningsmodel for, hvordan man kan gøre det,” siger Tim O’Reilly.

Selv har Nikolaj Nyholm opsummeret det i tre ord på sin profil på onlinenetværket LinkedIn:

“I build companies.”

Avanceret teknologi

Og det er netop, hvad han er i gang med i den svenske virksomhed Polar Rose. Inden for de næste måneder lancerer firmaet en service, der kan genkende ansigter på nettet, uanset om de kommer som video eller almindelige billeder.

Ved at opdele et ansigt på et almindeligt fotografi i hundredvis af små punkter, kan Polar Roses teknologi opbygge en model af det samme ansigt i tre dimensioner.

Den tredimensionelle model er vigtig for at kunne genkende et ansigt, der kan skifte karakter, alt efter hvordan for eksempel lyset ændrer sig.

Bare et enkelt opslag i de fleste familiers fotoalbum vil vise ansigter af familiemedlemmer i et væld af forskellige udtryk.

Polar Roses teknologiskeplatform er med Tim O’Reillys ord opbygget ”organisk” ved at lade brugerne bidrage med input til, hvilke ansigter – personer – som optræder på billeder.

Altså således at teknologien med brugernes hjælp bliver stadig bedre til at genkende og skelne mellem Peder Bjerge, Allan Bauer og Jesper Langballe.

Teknologien er så avanceret, at Polar Rose foruden international ros på World Economic Forum og Nordens største internetkonference SIME, også har tiltrukket sig interesse fra en række efterretningstjenester og sikkerhedsorganisationer.

Ifølge Nikolaj Nyholm var blandt andre den amerikanske Central Intelligence Agencys ventureselskab In-Q-Tel interesseret i at investere i Polar Rose.

Idémanden til den avancerede teknologi bag Polar Rose, svenskeren Jan Erik Solem, havde da også først øjnene rettet mod den form for anvendelse af sin forskning på Lunds Tekniska Högskola.

“I begyndelsen tænkte jeg på at sælge...fortsættes

... licens på teknologien til virksomheder, der arbejder med overvågning og sikkerhed. Eller selskaber, som arbejder med services rettet mod forbrugerne,” siger Jan Erik Solem.

Til det formål havde han stiftet selskabet Ground Truth Vision AB i Malmø.

Men et møde med den danske iværksætter vendte op og ned på svenskerens syn på perspektiverne i sine ph.d.-studier. Her arbejdede han med at bestemme en tredimensional form på for eksempel et ansigt ud fra et almindeligt fotografi i et fotoalbum.

”Ideen til Polar Rose, hvor vi glemte alt om at sælge licens til teknologien, opstod. I stedet begyndte vi at bygge egne applikationer oven på teknologien.
Det er meget mere interessant selv at forme produkterne i modsætning til bare at være en mindre leverandør af teknologi til andre,” siger Jan Erik Solem.

Han og Nikolaj Nyholm kom frem til, at teknologien med ansigtsgenkendelse også måtte kunne bruges til at søge efter almindelige billeder på internettet.

”Det ville jo være med til at demokratisere den form for teknologi, der jo ellers er forbeholdt politi og militær. Det er de færreste, der er klar over, at ansigtsgenkendelsesteknologier er standard i mange af de systemer, der bruges til overvågning. Eller hvor gode den slags systemer i virkeligheden er eller ikke er,” siger Nikolaj Nyholm.

I dag er det snart to år gamle selskab Polar Rose vokset til 21 medarbejdere med hovedkontor i Lund og en udviklingsafdeling i Warszawa.

Og Nikolaj Nyholm er da også den første til at erkende, at han ikke er manden, der skal drive Polar Rose som en etableret virksomhed.

“Det handler om at vide, hvor du har dine kompetencer. Og mine kompetencer bruges bedst i den første tid i virksomheden, hvor det handler om at bygge produktet,” siger han.

For ham er det afgørende begejstringen, der er med til at drive en ny virksomhed frem.

“Min svaghed er selvfølgelig, at jeg kan komme til at pushe denne...fortsættes

... virksomhed for langt frem,” lyder det fra Nikolaj Nyholm.

Hvad skal vi tjene på?
I dag føler han, at virksomheden er kommet langt, siden han begyndte i virksomheden i august 2006.

Men der er stadig langt igen.

Både han og Polar Rose økonomiske bagmænd, Nordic Venture Partners, erkender blankt, at de stadig ikke har et klart overblik over, hvordan virksomheden skal tjene penge i fremtiden.

Skal det være annoncer, der tjener pengene? Og hvis ja, hvordan kobler man så et feriebillede af journalisten Peder Bjerge til annoncer, der måtte være relevante for den, der efterspurgte netop de billeder?

Endnu blafrer svarene på de spørgsmål i vinden.

Og det haster med at finde dem, både Google og Microsoft arbejder intenst med teknologier, der konkurrerer direkte med Polar Rose og Nikolaj Nyholm.

”Alle arbejder på at nå dertil. Men det er kernen i det at arbejde med nye virksomheder og teknologier. Ikke alle når mållinjen. Hvis man tænker tilbage på de første pc-producenter, så er der ikke mange af dem tilbage i dag. Men alle var de med til at presse udviklingen fremad,” siger Tim O’Reilly.

På samme måde arbejder mange virksomheder med at udforske forretningsmulighederne i at udnytte den kollektive intelligens, der ligger i web
2.0, lyder det fra amerikaneren.

“Og selv om Microsoft også arbejder med de teknologier, så er det sjældent de store veletablerede virksomheder, der profiterer af nyskabelserne,” siger Tim O’Reilly.

Læs mere om Polar Rose i fredagens papir-udgave af Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere