Mjølner Informatics-boss: Vokseværk koster dyrt

Pengene strømmer stadig hurtigere ind i Mjølner Informatics pengetank, men væksten koster, og Mjølner leverer det dårligste bundlinjeresultat i flere år.

Artikel top billede

Kraftig omsætningsvækst, men færre penge på bundlinjen.

Sådan ser billedet ud for det århusiansk funderede softwarehus Mjølner Informatics efter opgørelsen af 2007-regnskabet.

Omsætningen voksede med 22 procent fra 36,8 millioner kroner i 2006 til 44,9 millioner kroner i 2007.

Til gengæld landede årets resultat før skat på 3,6 millioner kroner, hvilket var lidt under en halvering i forhold til 2006-resultatet på 6,2 millioner kroner.

Og vi skal helt tilbage til 2004-regnskabet for at finde et lavere resultat før skat.

Latent behov for investeringer

Ifølge administrerende direktør Jørgen Lindskov Knudsen skyldes det noget ringere resultat investeringer i fremtiden:

"Vi har haft en kraftig vækst, og det giver os behov for at investere i de administrative strukturer," siger han.

Direktøren fortæller, at Mjølner Informatics, der har mere en 20 år på bagen, at der har været et latent behov for investeringer i blandt andet nye it-systemer, uddannelse af medarbejdere og en styrkelse af ledelsesstrukturen.

"Tidligere har vi kørt en meget konservativ investeringensstrategi," siger han som forklaring på det ekstra store behov i 2007.

"I 2007 har vi blandt andet ansat en administrationschef, ligesom vi også har mandet op på salgssiden med to nye sælgere," siger Jørgen Lindskov Knudsen.

Han afviser, at Mjølner Informatics taber penge på kerneforretningen.

"Nøgletal som omsætning per medarbejder er stadig fine," konstaterer han.

Medarbejdere koster

Jørgen Lindskov Knudsen hæfter sig endvidere ved, at Mjølner Informatics nyligt blev kåret til Danmarks tredjebedste it-arbejdsplads af Computerworld og Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin.

Og det koster også.

"En del af pengene er gået til investeringer i medarbejderne," siger han.

Til gengæld ser investeringer i medarbejderpleje og et godt renomé ud til at give pote. I løbet af en 12 måneders periode har Mjølner Informatics modtaget over 200 uopfordrede ansøgninger, vurderer direktøren.

"Vi kan godt genkende billedet af rekrutteringskrisen, men vi er ikke så hårdt ramt," siger han.

Faktisk siger Mjølner Informatics nej til flere ansøgere, fordi de ikke passer ind i den såkaldte 'Mjølner-kultur'.

Den handler om, at medarbejderne skal leve op til værdierne, som er forkortet VIP: Videndeling, innovation og partnerskab.

Vigtigt med ansvarligheden i medarbejder-truppen

"Mjølner Informatics lever blandt andet af at levere medarbejdere til andre virksomheders projektorganisationer. Dermed er de vores repræsentanter - de er virksomheden," siger Jørgen Lindskov Knudsen om den kritiske scanning af ansøgerne.

For eksempel handler værdierne om ikke altid at se på sin egen rolle.

"En gang i mellem skal man kunne se stort på 'nitty-gritty'-detaljer og fokusere på den store omkringliggende opgave," siger han

Det handler også om at være åben over for at søge viden udefra, eller påpege, hvis der af forskellig årsager ikke er fremdrift i projekter.

"Det er enormt vigtigt med ansvarligheden," siger Jørgen Lindskov Knudsen.

Mjølner Informatics har i dag 85 medarbejdere på hovedkonteret i Århus og udviklingsafdelingen i København.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil