Politisk løsning på rabatstrid mellem teleselskaber

Bredt flertal i Folketinget har indgået et forlig i dobbeltdækningsproblematikken, der både skal sikre rabat til forbrugerne og effektiv konkurrence.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Videnskabsminister Helge Sander har indgået aftale om den såkaldte dobbeltdæknings-problematik med teleforligskredsen i dag, onsdag.

"Vores aftale skal både sikre rabat til kunder, der har fastnet-abonnement og internetopkobling, samt en effektiv konkurrence mellem teleselskaberne," lyder det fra Helge Sander i en pressemeddelelse.

50/50 fordeling

Teleforligspartierne Socialdemokraterne, SF, Det Radikale Venstre, De Konservative og Venstre samt videnskabsministeren har aftalt, at rabatten fordeles på engros-niveau mellem selskaberne, der så udbetaler rabatten direkte til deres egne kunder.

Rabatten deles ligeligt mellem kundens telefoni- og internetabonnementer, også hvis de to abonnementer er tegnet ved to forskellige selskaber den såkaldte 50/50-løsning.

I forlængelse af aftalen forbereder videnskabsministeren et lovforslag, der giver IT- og Telestyrelsen hjemmel til at sikre aftalen gennemført.

Langt forløb

Aftalen kommer efter et forløb, hvor blandt andet Cybercity har kritiseret TDC's forsøg på at løse problematikken.

30. maj 2006 meldte TDC nemlig ud, at selskabet af egen drift vil sænke prisen for kunder, der både betaler for fastnet-telefon og bredbånd.

Den praksis godkendte IT- og Telestyrelsen efterfølgende.

I efteråret 2007 kendte Teleklagenævnet dog TDC's informationsoverførsel af samlerabatordningen ulovlig, hvilket fik TDC til at ændre reglerne for, hvordan kunder med fastnettelefon og ADSL-bredbånd på samme telefonlinie kan opnå samlerabat.

I november 2007 klagede Cybercity dog igen over TDC. Selskabet mente, at TDC stadig brød loven.

Det fik IT- og Telestyrelsen til tidligere på året at kræve, at TDC skulle stoppe selskabets modererede model. En afgørelse som TDC ankede få dage efter.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S