Artikel top billede

It-chef: For os handler IP-telefoni om økonomi

Tema: Morsø Kommune har haft koblet alle de kommunale institutioner på IP-telefoni i de seneste fem år. Økonomien er den største fordel, siger it-chefen.

Det kan godt være, at IP-telefoni åbner døren til et væld af nye teknologiske muligheder med integration til de centrale forretningssystemer.

Hos Morsø Kommune var det dog helt andre fordele, der fik kommunen til at satse på IP-telefoni i 2003.

”Den umiddelbare driver var økonomien,” fortæller Michael Hviid, der er afdelingsleder i kommunens it-afdeling.

Kommunens IP-telefoni er baseret på Ciscos CallManager-løsning. TDC og NetDesign implementerede løsningen i 2003, og i dag er det kommunens egne folk, der står for driften.

Få tekniske fordele

Både hele rådhuset og alle kommunens institutioner er koblet på, så alle interne samtaler i kommunen er omkostningsfri, forklarer Michael Hviid.

”Der er omkring 600 telefoner og 55 institutioner på systemet, så hele den kommunale forretning er med.”

Michael Hviid forklarer, at de tekniske fordele med IP-telefoni for Morsø Kommune hovedsageligt begrænser sig til, at man har koblet plejesektorens vagtplaner og håndholdte terminaler på systemet.

”De er koblet ind over med et IP-kort, og det betyder, at man kan ringe lokalt fra de trådløse terminaler,” forklarer Michael Hviid.

Det hele kører stabilt

Morsø Kommune har ikke oplevet de nedbrud og andre problemer, der blandt andet har præget skattevæsenets satsning på IP-telefoni.

”Det begrænsede sig til de første to uger efter implementeringen, hvor der var de udsving, der selvfølgelig er efter sådan en omlægning. Ellers har det faktisk kørt forbløffende stabilt,” siger Michael Hviid.

Han forklarer den teknologisk vellykkede øvelse med, at der er tale om et relativt simpelt teknisk setup, der var godt planlagt inden implementeringen.

Der er da heller ikke umiddelbart nogen planer om, at kaste sig ud i at dramatiske udvidelser af den eksisterende løsning.

”Der kunne sagtens dukke noget op i forhold til unified messaging, men der er ingen konkrete planer. Men den seneste CallManager er to år gammel, og der skal vel ske et eller andet på et tidspunkt, og så må vi jo se, om der er funktioner, vi skal gøre brug af.”

”Men det har været økonomien, der har været driveren indtil nu,” siger Michael Hviid, afdelingsleder for it-afdelingen i Morsø Kommune.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis