Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.
Traditionelt er det bøder eller såkaldte service credits, leverandøren skal betale, hvis serviceforpligtelserne ikke overholdes.
Ifølge Carsten Raasteen er bodstørrelsen dog ikke altid stor nok til at virke motiverende for leverandøren.
“Hvis service levels ikke overholdes, indtræder der sanktioner. Erstatninger eller service credits skal give reel kompensation. Eksempelvis kan et service level være en oppetid på 99,5 procent. For hver halve procent, der ikke overholdes, skal der betales x antal kroner i service credit. Problemet er, at service credits bestemmes ved kontraktforhandling. Der har været en tendens til, at service credits har været småpenge,” vurderer Carsten Raasteen.
En passende bod kan fastlægges ved at beregne omkostningerne for et nedbrud.
“Hvis 300 mennesker bliver ramt af et nedbrud og er nede på 10 procents effektivitet, fordi de ikke har adgang til systemet, så er det en enkel opgave at regne kostprisen ud,” siger Michael Jarlbæk.
Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.