Dansk software styrer varemærker

Vækstfonden investerer fem millioner kroner i den danske softwareudvikler, Northmann. Virksomheden udvikler et værktøj, der styrer billeder og varemærker.

Artikel top billede

"De store virksomheder har meget på spil, når de skal sikre deres visuelle identitet," siger Søren Pedersen, administrerende direktør i Northmann. (Foto: Frit pix, foto: Torben Klint)

Hvis der ikke ligefrem ringer nogen klokker, når ordene Digital Asset Management dukker op, er det muligvis fordi det store internationale erhvervseventyr for det danske softwareselskab, Northmann, endnu er i sin vorden.

Northmann har brugt en årrække på at finpudse sit produkt, der kan styre billeder og logoer til virksomheders kataloger, brochurer og salgsmateriale.

Med den danske løsning behøver virksomheden kun at opbevare billeder et sted og i et format.

Så sørger programmet for, at billedfilen automatisk bliver tilpasset det medie, hvor billedet skal bruges, uanset om det er til en PowerPoint-præsentation, en hjemmeside eller et kundekatalog.

Vækstfonden har netop skudt fem millioner kroner i virksomheden, der satser på en international karriere.

”Digital Asset Management bliver stadig mere vigtig for virksomhederne, fordi behovet for billedbehandling både på nettet og på tryk stiger. Billedbehandlingssoftware af denne type bliver en naturlig del af softwareporteføljen,” forudser Søren Pedersen, administrerende direktør i Northmann.

Går efter de store

Pengene fra Vækstfonden skal primært bruges til at skaffe flere store kunder på markederne Danmark, Sverige, Tyskland, Frankrig og England, hvor Northmann opererer i dag.

”Markedet for Digital Asset Management er meget fragmenteret med mange små spillere. Nu har vi opbygget et solidt springbræt og går målrettet efter at blive en global markedsleder,” siger Søren Pedersen.

Han er især interesseret i de såkaldte brand owners med mange partnere.

"De har meget på spil, når det gælder om at sikre deres visuelle identitet. Derfor er det i første omgang dem, vi henvender os til," siger Søren Pedersen.

Northmann-softwaren sikrer, at reklamebureauer og andre partnere ikke kommer til at benytte et forkert logo eller produktbillede i en kampagne, forklarer han.

Med sit Java-baserede XML-interface for integration med andre forretningsapplikationer, kan programmet bruges som tillægsmodul til for eksempel Content Management-løsninger.

Strategisk samarbejde med Xerox

På kundelisten har den lille softwareudvikler et par af de store varemærker, blandt andre Virgin, Fritidsresor, SCA og IKEA.

Northmann har desuden indgået et strategisk samarbejde med Xerox, som skal hjælpe med at åbne dørene til flere af de helt store kunder.

Det kan på længere sigt betyde et salg af virksomheden, vurderer Vækstfonden, der ejer godt 25 procent af Northmann.

”Vi ser en fantastisk fremdrift i den forretning lige nu. Med den relation, de har til Xerox, er vi virkelig optimistiske. Jeg vil tro, vi ser en exit inden for en overskuelig årrække,” siger Søren Rasmussen, partner i Vækstfonden.

Northmann omsatte sidste år for to millioner kroner. I år forventes omsætningen at lande på knap syv millioner, med en fordobling i 2009.

Der er 12 ansatte, men der kommer flere til i løbet af sommeren, oplyser direktøren.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Everllence

    Software Developer – R&D

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job