Aviser forlanger 370 mio. af Google for dybe links

En gruppe aviser forlanger mere end 370 millioner kroner i erstatning fra Google for at linke dybt til avisernes artikler fra Google News.

Artikel top billede

En gruppe af belgiske aviser forlanger godt 370 millioner kroner i erstatning af Google for at have linket dybt til de artikler, som de har publiceret på nettet fremfor at linke til avisernes forside.

De belgiske aviser – der er forenede i sammenslutningen Copiepresse – er især utilfredse med Google News, der systematisk via en søgefunktion viser oversigter over hundredetusindvis af artikler, som man kan gå til med direkte links.

Ifølge Bloomberg kommer erstatningskravet efter, at en belgisk domstol sidste år fastslog, at Google News ikke må linke dybt til belgiske avisers indhold uden tilladelse.

Google appellerede afgørelsen, selv om selskabet på daværende tidspunkt forhandlede med de belgiske aviser. Nu er forhandlingerne imidlertid brudt sammen.

”Ethvert forsøg på at nå en aftale mellem parterne er slået fejl,” siger Margaret Boribon, der står i spidsen for den belgiske sammenslutning, til Bloomberg.

Også herhjemme har der tidligere været ballade om dybe links til avisers indhold. Det skyldtes ikke mindst den omstridste sag om danske Newsbooster, som gik i krig mod Danske Dagblades forening, der dengang ikke ville have dybe links på dansk grund.

Sagen endte efter en langvarig dødskamp med at koste Newsbooster livet.

Også herhjemme har Danske Dagblades Forening kig på Google News og har været i diskussion med selskabet, der tidligere har haft kig på Danmark som muligt marked.

Til historien om de dybe links hører også, at Computerworld som det første medie i Danmark netop har åbnet for muligheden via dybe links at knytte tætte bånd til sociale medier.

Læs også it-advokat Martin von Haller Grønbæks syn på den belgiske Google News-sag.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S