Danske dagblade holder Google News i strakt arm

Google News og andre søgemaskiners udnyttelse af andre mediers publicerede indhold kan ikke ske i Danmark. Det fastslår chefjurist hos Danske Dagblades Forening.

Artikel top billede

Søgemaskinernes systematiske søgen efter nyheder, der kan publiceres som egne artikler, vil ikke finde sted i Danmark.

Dels skræmmer sporene fra den belgiske domstol, der netop har dømtGoogle News for at krænke belgiske avis-udgiveres ophavsret. Dels våger Dansk Dagblades Forening over søgermaskiners ulovlige indtrængen på danske domæner.

- Allerede i november 2006 var Google News ved at åbne en dansk afdeling i Danmark, Norge og Sverige. Og dengang forklarede vi dem, at de var velkomne, men at selskabet skulle sørge for at aftale udgivelsen af nyhederne med de danske dagblade, forklarer chefjurist Holger Rosendal fra Danske Dagblades Forening.

Han anser det ikke som sandsynligt, at andre søgemaskiner vil søge at omgå den danske lovgivning på den måde.

Men dermed ikke sagt, at søgemaskinerne ikke har nyheder fra dagbladene.

Blandt andet linker Microsofts msn.dk til Politiken-nyheder og TV2 linker til Computerworld-nyheder. Men begge forbindelser er etableret efter forudgående aftaler.

Eget indhold – egen kontrol

Holger Rosendal forklarer dog, at der er tyndet ud i sagerne med dybe links.

- Jeg tror, at alle efterhånden kan se, at nyhedstjenester ikke kan blive bygget op omkring andres indhold. De nyheder, som man selv producerer, skal man jo selv have en form for kontrol over, fortæller han.

Det er dog sjældent, at enestående brug af andres artikler bliver kørt igennem pressemaskinen.

Derimod er det den systematiske udnyttelse af andres nyheder, som ifølge Holger Rosendal er betænkeligt.

- Brugen af andres indhold skal altid foregå efter forudgående aftale. Men man må jo gerne skrive resuméer af andre nyheder. Det er dog ikke sandsynligt, at Google News er interesseret i manuelle resuméer, da dets forretningsmodel lægger op til en automatiseret brug af nyheder fra andre medier, forklarer Holger Rosendal.

I denne sammenhæng har der været forsøgt med automatiserede resuméer skrevet af computerprogrammer.

- Resultatet af den slags har altid været miserabelt, griner Holger Rosendal.

Newsbooster-sagen har sat sine spor

Der har tidligere været forsøgt med systematisk brug af andre mediers nyheder i Danmark, hvor Danske Dagblades Forening måtte ty til rettens ord for at lukke links til nyhedsstrømmen.

Newsbooster-sagen fra 2002 er måske det mest omtalte eksempel på den form for indholdsudnyttelse, da Newsbooster-tjenesten linkede fra sin egen hjemmeside til dagbladenes nyhedsdatabaser.

Sagen resulterede i, at fogedretten i København afgjorde, at Newsboosters brug af internetavisernes databaser i et kommercielt øjemed ikke var omfattet af citatretten, og tjenesten dermed brød med ophavsretten.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil