Yahoo omorganiserer selskabet i en meget omfattende omstrukturering, der kommer efter den meget kraftige bølgegang, som selskabet blev kastet ud i, da Microsoft i februar indledte et opkøbsforsøg med et kontant tilbud på Yahoo.
Siden Microsoft senere – i begyndelsen af maj – trak sit tilbud tilbage, har selskabets aktionærer raset, ligesom en længere række Yahoo-chefer har forladt selskabet, hvis fremtid da også fortsat er uvist.
Yahoo meddeler, at selskabet centraliserer de afdelinger, der har arbejdet med udvikling af forbruger-produkter, i en helt ny division, ligesom selskabet etablerer en særlig USA-region og et nyt 'indsigts-strategi'-team, der kommer til at stå for at centralisere og gennemføre en "fælles strategi for anvendelsen af data og analyser på tværs af Yahoo."
Alle tre divisioner skal refere til Yahoo-chef Sue Decker.
Chef-flugt
Yahoos aktiekurs er styrtdykket, siden Microsoft trak sit opkøbs-tilbud tilbage på grund af uenighed med Yahoo-stifter Jerry Yang om prisfastsættelsen af selskabet. Jerry Yang mente, at Microsoft-buddet var for lavt.
Siden Microsoft-exitten er selskabets værdi med kurs-dykket faldet markant under Microsoft-buddet, og det har gjort Yahoos aktionærer rasende og fået skarpretter-investoren Carl Icahn til at indlede et veritabelt kupforsøg på Yahoos bestyrelse.
Den hårde bølgegang har fået mange Yahoo-chefer til at gå fra borde.
De tæller ifølge Financial Times Jeff Weinder, chef for Network-divisionen, Vish Makhijani, leder af søgeforretningen, Qi Lu, ledende ingeniør, Joshua Schachter, grundlægger af Del.icio.us samt stifterne af Yahoo-ejede Flickr.com, Stewart Butterfield og Caterina Fake.
For alle gælder det, at det ikke er topchefer, men dog vigtige tænkere og strateger for selskabet.
Yahoo-stifter Jerry Yang vælger ikke overraskende at se fremad. Han siger, at omorganiseringen vil "accellerere vores evne til at udvikle gode produkter, få et større publiukum og forbedre indtjeningen globalt."