En af verdens største producenter af forbrugerelektronik, japanske Sony, tager nu et stort skidt ind i den internetbaserede tidsalder.
Administrerende direktør Howard Stringer holdt i sidste uge et oplæg med overskriften: 'To be the leading global provider of networked consumer electronics and entertainment'.
Stringers mål er, at 90 procent af alle produkter fra Sony i 2011 skal være i stand til at koble sig trådløst på internettet.
Allerede i dag er internetopkobling et nøgleord i et produkt som Playstation 3, der åbner for nye spil-muligheder via det såkaldte PlayStation Network.
"Vi har en enorm global base installeret, som vi kan bygge netværksservices på. Med inkluderingen af vores Blu-Eay-afspiller, WiFi og harddisk i alle PS3’ere er jeg sikker på, at PS3 er fremtidens hjemmeserver," siger Howard Stinger ifølge Computerworld News Service.
Alle produkter skal kunne komme på nettet
Sonys strategi rækker dog længere end til konsol-verdenen. Det er planen, at Playstation Network skal udvides til også at kunne bruges på det almindelige, digitale stuealter, almindelige pc’er og på transportable produkter som Walkman og Sony Ericssons mobiltelefoner.
Det vil blandt andet give mulighed for nye video-tjenester.
"Sony har kapaciteten til at kunne levere film og fjernsyn direkte til forbrugerne via det åbne IP-netværk uden om det traditionelle satellit-, kabel-, eller jordbaserede distributionssystem," siger Howard Stringer.
Sony har tidligere barslet med lignende netværksplaner, der dog er fejlet blandt andet på grund af, at Sony insisterede på kun at anvende egen teknologi.
Ifølge Computerworld News Service vil åbne standarder dog være i højsædet i den nye Sony-strategi.