Mobilt bredbånd: Supplement eller stand-alone?

Udbydere af mobilt bredbånd udfordrer de traditionelle bredbåndsudbydere på markedet, men bliver mobilt bredbånd et supplement eller et produkt, der kan stå på egne ben?

Artikel top billede

Mens mobilt bredbånd vinder frem i Østrig, er ADSL for første gang gået tilbage. - Foto: 3

"I flere år så mange mobiltelefonen som et supplement til fastnettelefonen, og der skulle gå 10 år, inden den blev betragtet som en substitut. Det kommer til at gå hurtigere denne gang."

Sådan siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult om den udvikling, der er i gang med mobilt bredbånd.

For ham at se er det en stor fejl, hvis teleselskaberne tror, at mobilt bredbånd kun er et supplement.

Et af de selskaber, som traditionelt har siddet solidt på markedet herhjemme, er TDC.

Tidligere har virksomheden siddet på hele markedet inden for både fastnettelefoni og mobiltelefoni, inden der kom andre udfordrere. Med mobilt bredbånd er selskabet startet fra nul.

TDC ser en fremtid i det mobile bredbånd, men 70 procent vil have den mobile løsning som supplement til eksempelvis ADSL, vurderede koncerndirektør Carsten Dilling fra TDC Fastnet Norden ved konferencen Bredbåndsdagene 2008.

"Vi har stor tro på vækst i markedet for mobilt bredbånd, og vi tror, at vi kan ryge ud i markedet, hvor produktet bliver kompletterende," siger Carsten Dilling.

Mulighed for samarbejde på tværs

Carsten Dilling indrømmer gerne, at det mobile bredbånd er fint som et stand-alone produkt hos nogle forbrugere, men kun hos 20 procent.

Det tal er en af de mobile bredbåndsudbydere uenig i.

"Jeg tror, de er lidt optimistiske på deres egne produkters vegne. Det er nok snarere kun 45 til 50 procent, som har et behov for både stationært og mobilt bredbånd," siger administrerende direktør Erik Hornung fra Ice.net, som udbyder mobilt bredbånd.

En af landets andre udbydere af mobilt bredbånd er 3, og virksomhedens topchef er enig med John Strands tro på, at mobilt bredbånd gennemgår samme udvikling som mobiltelefonien.

"Vi vil se det samme, som vi har set på mobilmarkedet. Der er et jordskred i gang i øjeblikket. De unge vil være på hvor som helst og når som helst," siger administrerende direktør Morten Christiansen, 3.

Han erkender dog, at det mobile bredbånd stadig har begrænsninger i forhold til eksempelvis fibernettet, der leverer de højeste hastigheder.

"Der er kunder, vi ikke kan komme i nærheden af, og det er dem, der ønsker de højeste hastigheder. Derfor ser vi over mod elselskaberne, som har det hurtigste ned, mens vi har det hurtigste trådløse," siger Morten Christiansen.

Et af elselskaberne er også åbne over for et samarbejde. Det stod klart, da koncerndirektør Lars Clausen fra DONG Energy fortalte om sin egen virksomheds fremtid ved Bredbåndsdagene 2008.

"Fiber skal selvfølgelig suppleres med mobilt bredbånd, så kunderne kan få det, de vil have," siger Lars Clausen.

ADSL på retur i Østrig

ADSL på retur i Østrig

Spørgsmålet er dog, hvor mange der egentlig har behov for såvel stationært som mobilt bredbånd. Teleanalytiker John Strand fremhæver befolkningssammensætningen som en vigtig faktor.

"Halvdelen af alle husstande herhjemme er singler, og de vil være på farten. Hastighederne er måske ikke så hurtige som fibernettets, men man skal huske på, at den største tekstilbutik herhjemme er Bilka, og så kan det ellers godt være, at der er Armani, Gucci og H&M," siger teleanalytikeren.

Samtidig fremhæver han tal fra Østrig, hvor ADSL-linjerne for første gang er faldende, selvom det mobile bredbånd endnu ikke udgør 10 procent af bredbåndsforbindelserne i Østrig. 66 procent af alle nye østrigske bredbåndsforbindelser er mobile løsninger, understreger han.

Hos Ice.net er direktøren heller ikke så overbevist om, at alle danskere føler et behov for at have en bredbåndsløsning med kabel.

"Jeg tror ikke, at den stationære bredbåndsforbindelse forsvinder, men hvis man ikke har brug for tv-pakkerne, så er bindingen til det stationære internet klippet," siger Erik Hornung, Ice.net.

På konferencen Bredbåndsdagene 2008 meddelte Morten Christiansen fra 3, at selskabet næste år ville lave de første tests med 21 megabit mobilt bredbånd.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Senior SAP S/4HANA Finance Lead / Solution Architect

    Københavnsområdet

    Erhvervsstyrelsen

    AI-udvikler til LLM-team i Erhvervsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job