Og vinderen er: Barack Obama!
I en selv efter amerikanske forhold historisk effektiv indsamling af penge til en valgkamp, lykkedes det senatoren fra Illinois, og nu kommende præsident for de Forenede Stater, Barack Obamas, kampagnemaskine at skrabe mere end tre milliarder kroner sammen.
En stor del af pengene kommer fra store amerikanske universiteter, men oppe i toppen af top 20-listen over bidragsydere dukker to store it-virksomheder op.
Næsten dødt løb
Der er dømt næsten dødt løb for Microsofts og Googles begejstring for kandidaten, men Microsoft slår lige akkurat sin konkurrent i det virkelige liv med små 75.000 kroner (13.000 dollars) i kampagnebidrag.
Således gav software-giganten rundt regnet 4,1 millioner kroner (714.000 dollars, mens Google lagde 701.000 dollars), hvilket giver dem en fjerde og en femteplads på listen over de største ydere.
IBM fedtede sig igennem med et bidrag på blot 2,4 millioner kroner (415.000 dollars) og ender helt nede som nummer 18.
Det er Ekstrabladet, der kigget på tallene, som findes på websitet Opensecrets.org.
Den største bidragsyder i dette regnestykke er i øvrigt University of California, der lagde godt 5,2 millioner kroner (900.000 dollars).