Der findes mange typer it-konsulenter, men fælles for dem alle er, at der er færre job og kunderne forsøger at presse prisen.

Krisen kradser på konsulent-priserne

Konsulentpriserne er under stærkt pres såvel i udlandet som herhjemme. "Vores gæt er, at priserne bliver presset endnu mere i den kommende tid," siger Hans Andersen fra SCR Gruppen.

It-branchens specialister - konsulenterne - er under stærkt pres. Mange virksomheder er tvunget til at skære i budgetterne, og det går blandt andet ud over konsulenterne.

I Sverige arbejder bilproducenten Volvos it-afdeling, Volvo IT, benhårdt for at reducere omkostninger, og det går blandt andet ud over koncernens op mod 1.500 eksterne konsulenter.

"Vi arbejder intensivt med at reducere omkostningerne, og akkurat nu sidder vi i alle vores selskaber verden rundt og sænker budgetterne. Vi vender og vrider på alt," siger Magnus Charlander, administrerende direktør for Volvo IT og it-direktør i Volvo, til Computer Sweden.

Gå 15 procent ned i løn
Volvo IT beder sine underleverandør om at sænke priserne med 15 procent, hvilket rammer 1.500 Volvo-konsulenter verden over. Indtil videre gælder beslutningen om at bede konsulenterne gå ned i løn frem til sommeren 2009.

"Herhjemme bliver konsulentpriserne absolut også presset, og vores gæt er, at de bliver presset endnu mere i den kommende tid," siger Hans Andersen, chefkonsulent, SCR Gruppen, der både formidler freelance-konsulenter og rekrutterer.

SCR Gruppen oplever, at der er meget færre freelance konsulentjob i dag, end for bare et halvt år siden.

"Og dem, der har noget at rive i, bliver presset af deres arbejdsgivere: 'Du kan fortsat arbejde her, men det bliver til en lavere pris', er den besked, mange af freelancerne får," fortæller Hans Andersen.

Finans slår bremsen i
Der er ifølge Hans Andersen ingen tvivl om, at freelancerne tjener flere penge end fastansatte konsulenter, når de vel at mærke er i arbejde.

"Til gengæld går indkomsten som regel i nul, når de ikke er i arbejde," siger Hans Andersen.

En af de brancher, der helt klart er ramt af afmatningen, er finanssektoren, hvor de fleste freelance-konsulenter beskæftiger sig med systemudvikling.

"Finanssektoren har i den grad slået bremsen i, og faktisk startede nedturen lige efter sommerferien sidste år, da IBM sagde farvel til en masse freelance-konsulenter," siger SCR Gruppens chefkonsulent.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

26. april 2019 | Læs mere


Microsoft Dynamics 365 – det næste skridt mod den digitale transformation

Hvordan kommer virksomheder i gang med en digital transformation? - Og hvilke værktøjer kan bringe virksomheden bedst muligt igennem forandringerne? Microsoft bud er Microsoft Dynamics 365. Her er samlet alle de grundlæggende funktioner, som en virksomhed har brug for, og de arbejder sammen ved hjælp af apps og en fælles datamodel.

02. maj 2019 | Læs mere


Fremtidens kundeservice – kom godt i gang med chatbots og kunstig intelligens

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - hvis altså de bliver sat rigtigt op. Lige rundt om hjørnet venter de stemmestyrede chatbots til eksempelvis Alexa og Google Home. Kom og hør, hvordan du kommer hurtigt i gang med chatbots.

07. maj 2019 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
En skærmrevolution er på vej: Her er alt du bør vide om fremtidens mini-LED og micro-LED-skærme
En mindre skærmrevolution er nu under opsejling. Tre nye skærmteknologier kommer med hver deres løfte om vild kontrast, flottere farver og modulære egenskaber.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
The Digital Edge: Claus H. Andersen står i spidsen for at gøre dit indkøb nemmere i Salling Groups 1.500 butikker
Podcast: Salling Groups digitale chef, Claus H. Andersen, er på en digital mission: Det skal være nemmere at handle, nemmere at være kunde og nemmere være forbruger - i alle kædens 1.500 butikker. Hør hvordan den digitale chef arbejder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Dit netværk holder dig tilbage! Sådan gør du Virtual Cloud Network skarpere
I vor tids teknologi er kun én ting konstant: Udviklingen. Vi er midt i en digital disruption, som transformerer alle industrier, alle virksomheder og alle teams. Så hvad gør I? I dette white paper kigger vi nærmere på, hvad det kræver for at få en succesfuld digital transformation. Hvordan du kan tilpasse services på dage i stedet for måneder, fleksibiliteten i at kunne reagere på feedback og muligheder i realtid, og hurtigheden og forudsigelsen til at kunne levere en bedre og mere værdifuld kundeservice.