SAP-kunder sviner helt fantastisk meget

Klima-it: SAP's 82.000 kunder står for en sjettedel af klodens samlede CO2-udledning. Nu vil ERP-kæmpen hjælpe kunderne med at trimme deres forretninger til mere klimavenlige udgaver.

Artikel top billede

SAP-kunder producerer 32.000 bilmotorer hver dag.

Hvis man har været med til festen, må man også hjælpe med at rydde op. Det synes at være devisen for èn af verdens førende ERP-udviklere, SAP.

Ifølge SAP selv kører 85 procent af Fortune 500-virksomhederne med SAP-software, og med sine 82.000 kunder på verdensplan er den tyske ERP-kæmpe på en måde medansvarlig for deres massive CO2-udledning.

SAP's beregninger viser, at virksomhedens kunder til sammen står for en sjettedel af den globale CO2-udledning.

"Det er selvfølgelig vanskeligt at beregne nøjagtigt, men tallet er næppe for lavt sat. Vi har rigtig mange store kunder i industrisegmentet," siger Kurt Friis Jensen, som er Industry Director i SAP Nordic.

At netop SAP løfter et klima-ansvar er logisk, når virksomhedens beregninger viser, at 70 procent af verdensøkonomien på en eller anden måde i kontakt med en SAP-løsning.

SAP-kunder producerer 40 millioner tønder råolie, 4 millioner tons kemikalier og 32.000 bilmotorer hver dag.

I et kig ud over SAP's danske kundelandskab finder man alle de største danske industrivirksomheder som Danfoss, Grundfos, Novo Nordisk, Arla Foods, Vestas, Danish Crown, for ikke at nævne B&O, Forsvaret og alle landets kommuner.

Styr på emissionen

SAP har udviklet en række miljø-moduler, der kan skrues sammen med kundernes eksisterende ERP-system. Det seneste går under navnet Environment Health & Safety Management solution, EHS.

EHS-løsningen kan blandt andet hjælpe virksomhederne med at sikre, at der er overensstemmelse med national lovgivning og EU-bestemmelserne for diverse grænseværdier og emissioner i luft, vand og jord, det som SAP kalder Emission Management.

"Mange ser stadig it som ren infrastruktur. Det er det også, men it er i dag meget mere - det er et strategisk værktøj, der giver konkurrencefordele. Og hvis man ser på klimaproblematikken, så er der få værktøjer, der kan trimme virksomheder på kryds og tværs af landegrænser og størrelser, som it", siger Kurt Friis Jensen.

Hvad kommer det til at koste?

Det er vanskeligt at prissætte EHS-modulet, da prisen afhænger af typen af industri, det skal buges til, antallet af brugere og funktionalitet.

Del af klimapuslespillet

Det er vigtigt for SAP at kunne præsentere omverdenen for en række business cases fra kundevirksomheder, der bruger EHS-løsningen. Så kan andre virksomheder måle sig op mod de gode eksempler.

EHS-løsningen er endnu ikke solgt til nogen danske virksomheder, men Kurt Friis Jensen ser oplagte muligheder for alle SAP's kunder i især produktions- og forsyningsindustrien.

Internt har SAP sat sig det mål, at reducere virksomhedens CO2-udslip med 51 procent inden 2020. SAP-kundernes samlede CO2-udledning er til sammenligning 10.000 gange større.

"Vi er en global virksomhed og har dermed et globalt klimaaftryk, og som en ansvarlig virksomhed, ønsker vi at hjælpe med at forbedre klimaet, selvom SAP er kun en lille del af et kæmpe klimapuslespil. Men når vi hjælper vores kunder med at blive mere klimavenlige, begynder det at ligne noget," siger Kurt Friis Jensen.

SAP har desuden oprettet en Sustainability-organisation og ansat en "chief sustainability officer", som skal sørge for, at virksomheden holder klimakursen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job