Halvdelen af ERP-licenserne bruges ikke

I en typisk ERP-installation bruges 46 procent af licenserne ikke, fortæller professor Niels Bjørn-Andersen, der tegner et positivt billede af fremtiden for ERP-løsninger.

Artikel top billede

(Foto: Jørn Albertus)

Samtidig med, at de totale omkostninger til en ERP-løsning falder, og fokus skifter til brugernes ønsker, så mangler forbløffende mange virksomheder overblik over licenssituationen.

"I en typisk ERP-installation bliver 46 procent af licenserne ikke brugt," fortæller Niels Bjørn-Andersen, professor ved Center for Applied ICT, Copenhagen Business School, CBS.

Professoren var en af talerne på konferencen ForretningsSystemer 2009 i DR Byen i denne uge.

Ifølge Niels Bjørn-Andersen er TCO (total cost of ownership) helt afgørende for de fleste virksomheder, når det gælder valg og drift af en ERP-løsning.

Og en af årsagerne til, at omkostningerne løber i vejret er ikke overraskende, at mange virksomheder ikke har styr på deres licensforhold.

Behold udgifter i huset

Niels Bjørn-Andersen giver eksempler på to virksomheder, der står for at skulle gennemføre et implementeringsprojekt.

Den ene har de fleste af omkostningerne internt og den anden eksternt. Virksomheden med hovedparten af omkostningerne internt kom ud af projektet til tiden og på budget, mens det går helt galt for den anden, der længe efter projektets afslutning fortsatter med at få den ene store regning efter den anden.

Konklusionen er her, at der er en stor fordel, også økonomisk, ved at holde hovedparten af direkte og indirekte omkostninger internt i organisationen.

Fra købernes synspunkt er katalysatorer bag væksten i ERP-markedet lav TCO, en bevist ROI (Return on Investment), fokus på processen, Best Practice og Compliance i forhold til Sarbanes-Oxley et cetera.

Fra brugernes synsvinkel er det ting som Web 2.0 teknologier (wikis, blogs, online annonceplatforme), struktureret og ustruktureret information, søgemuligheder og mobilitet (adgang 'anytime, anywhere').

"Hovedpunkterne i web 2.0 er efter min mening 'web as a platform', 'software above a single device, 'data rich internet applications', 'lightweight business models' og 'crowd sourcing'," siger Niels Bjørn-Andersen.

Tredje generation ERP

CBS er sammen med Datalogisk Institut på Københavns Universitet, Oxford Said Business Schoo (University of Oxford), Esade Business School og Microsoft Business Solutions i gang med et forskningsprojekt vedrørende tredje generations ERP.

Projektet har et budget på 30 millioner kroner i perioden 2007 til 2010, godt 40 forskere er tilknyttet projektet, som er delt op mere end 10 grupper af forskere.

"I projektet ser vi meget på Enterprise 2.0 og hvilke tendenser, der vil præge fremtiden på området. Jeg tror, at vi vil være i stand til at reducere TCO til det halve eller alternativt få meget mere for pengene," siger Niels Bjørn-Andersen.

SaaS, Cloud computing og ASP

Professoren er i øvrigt af den overbevisning, at selv om der er en markedskonsolidering i gang, så betyder det ikke, at produkterne forsvinder.

"Kodebaserne bliver vedligeholdt med henblik på at servicere kunderne, fordi det er alt for dyrt at flytte dem til andre platforme," mener Niels Bjørn-Andersen, der er tilhænger af endnu mere fokus på brugerne:

"Brugernes behov skal i første række, og leverandørerne skal finde den rolle, der passer til de enkelte brugere," lyder det fra professoren, der slutter sit indlæg med at liste 10 grunde til, at fremtiden ser lysere ud for både producenter og brugere af enterprise resource planning-løsninger:

1. Market consolidation on vendor side
2. Lower TCO (reduction to 50 %) or increased TBO
3. Three main market segments
4. Focus not on buyers/decision makers but on users
5. New delivery modes: SaaS, Cloud computing, ASP
6. New SOA like architectures
7. Starting point in business processes rather than company functions
8. Combine it with a role tailored client design
9. Better formalized adoption/implementation methods
10. Prepare: 2.0 Enterprises require new applications.

Annonceindlæg fra Publicis Sapient

Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S