Indkøbsgigant vokser uanset vindretningen

IBX, der i 2008 formidlede indkøb for 89 milliarder kroner, er i den heldige situation, at kunderne kommer, uanset om der er højkonjunktur eller det modsatte.

Artikel top billede

På trods af den verdensomspændende smalhans formår IBX, der gør sig inden for tjenester og løsninger til e-indkøb, fortsat at øge såvel omsætning som indtjening.

"Når der er højkonjunktur i markedet og samfundsøkonomien, så er der en tendens til at investere - også på indkøbssiden, og så snart der er lavkonjunktur, fokuserer virksomhederne på at effektivisere, og der er vi også interessante."

Sådan forklarer Mads Fischer Rasmussen, der blev landechef for IBX for et år siden, den attraktive markedsposition, IBX befinder sig i.

Indkøb er en kæmpe post

Indkøb udgør 40 til 60 procent af en virksomheds omsætning og spiller derfor en vigtig rolle, når der skal spares penge.

"I løbet af 2008 konsoliderede vi vores position på vigtige markeder i Nordeuropa. Den økonomiske situation er en udfordring, men den åbner også for nye muligheder," siger Leif Bohlin, administrerende direktør, IBX.

IBX sparkede både omsætning og indtjening i vejret i 2008. Eksempelvis steg EBITDA (resultat før renter, skat og af- og nedskrivninger) fra 20,4 millioner kroner til 29,5 millioner svarende til 44 procent.

Overskuddet steg med tæt på en faktor tre fra 1,7 millioner kroner til 4,8 millioner kroner, mens omsætningen landede på 213 millioner. I alt løb syv millioner transaktioner gennem IBX's systemer modsvarende indkøb til en værdi af 89 milliarder kroner.

Kontor i ni lande

Udover at konsolidere sin position på eksisterende markeder som Sverige, Tyskland og Storbritannien har IBX kastet ressourcer efter nye kontorer i Italien og Benelux-landene.

I dag opererer IBX i ni lande i Europa og laver indkøbsløsninger for kunder i 90 lande på verdensplan. Selskabet blev etableret i Sverige i 2000 og åbnede i Danmark året efter i 2001.

I årets løb har IBX genforhandlet og forlænget kontrakter med eksisterende kunder som for eksempel LEGO, SEB og Deutsche Post. Desuden har vundet nye kunder heriblandt ALK-Abelló og Allianz.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job