3D sætter stopper for usexet kvindeundertøj

Tætsiddende kvindeundertøj skal hverken rynke, krybe op mellem ballerne eller hænge og slaske i ufikse poser. Heldigvis har vi it til at løse også de problemer.

Artikel top billede

Det er hårdt arbejde, men nogen skal jo gøre det.

To japanske it-nørder med speciale i 3D har måttet kæmpe sig igennem studiet af flere hundrede kvindekroppe for at kunne skabe en database med kvindelige kurver.

Nu findes der sikkert masser af såkaldte databaser verden over med kvindekroppe på computere, ejet af mænd.

Men det er slet ikke den slags, der ifølge The Register, optager d'herrer Kensuke Nakamura fra Kyoto Institute of Technology og Takao Kurokawa fra Osaka University.

De to pionerer i den sande videnskabs tjeneste har derimod anvendt deres samlede viden inden for matematisk 3D-modellering, til at skabe en tilbundsgående forståelse af kvindekroppens former - alt sammen med det formål at kunne designe kvindeundertøj, der sidder bedre.

De to it-mænd har med ubehag kunnet konstatere, at fejlproportioneret, tætsiddende kvindetekstil ofte rynker de forkerte steder, hvis det ikke ligefrem kryber op i kropsåbninger eller hænger i poser fra kroppen.

560 kvindekroppe i scanneren

For at løse problemet, har det været nødvendigt at skabe et nøjagtigt matematisk 3D-billede af den kvindelige form, oplyser de, og har derfor udsat 560 japanske kvindekroppe for laser-målinger efter en række undertøjsrelaterede fikspunkter.

Der er ifølge de japanske forskere således fem kvindetyper, der adskiller sig fra hinanden ved forskelle i kropsbygning, bryststørrelse og -vinkel, halstype og skulderkurve.

Resultatet er en database, der giver designere og undertøjsfabrikanter muligheden for at skabe tætsiddende kvindetøj, der simpelthen passer bedre, til glæde for alle.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S