Når der er business intelligence i din mad

Tema: Hvad har rå fisk, saké og business intelligence til fælles? Normalt ikke det fjerneste, men for en stor dansk sushi-kæde betød det konkrete resultater på bundlinjen.

Artikel top billede

I restaurantkæden Sticks'n'Sushi spiller dataindsamling en stor rolle for den daglige drift, forklarer administrerende direktør Kim Rahbek.

Business intelligence kan være rasende komplekst. Og så kan det være rørende enkelt. Nærmest banalt.

Den sidste kategori tilhører den simple BI-løsning, som den københavnske restaurantkæde Sticks'n'Sushi fik lavet på initiativ af webbureauet Dwarf for få år siden.

Da besluttede kæden nemlig, at den ville have bedre indblik i, hvad der rørte sig på online-delen af forretningen.

Konkret og enkelt

Med administrerende direktør Kim Rahbek i spidsen, fik Sticks'n'Sushi derfor lavet en lille flash-baseret gadget, der sidder på pc'ens skrivebord og viser de vigtigste nøgletal for restaurantkædens salg.

Det er ikke raketvidenskab, forklarer Kim Rahbek, men det fungerer.

"Systemet gør, at jeg løbende kan følge med i, hvad vi omsætter for via vores website, hvor stor omsætning vi har i de enkelte afdelinger og flere andre ting. Det er en hurtig dataopsamling. Hvis der bliver slået 100 kroner ind via vores net nu, så ryger den direkte over i vores 'value monitor'," siger han.

BI som at følge stemmeoptællingen

Kim Rahbek forklarer, at den simple løsning sætter ham i stand til hurtigere at reagere på forskellige udviklinger i restauranterne.

"Da den viser salget løbende, kan vi sammenligne dagene med hinanden, ugerne med hinanden og så videre. Det giver os hurtig reaktionshastighed, så det ikke først skal ind i vores finansbogholderi, før det kommer op til mig," siger han.

"Det er en god lille gadget. Det er ligesom at følge udviklingen til et folketingsvalg, hvor tallene kommer ind fra de forskellige regioner. Her får vi bare tallene ind for de enkelte afdelinger, og sidst på aftenen, når dagen er forbi, kan vi gå ind og se, hvordan det er gået," siger han.

Brug det aktivt, hvis du vil have værdi

At den simple business intelligence-løsning har været en af årsagerne til firmaets vækst er Kim Rahbek ikke i tvivl om. Tallene for onlinesalget taler da også deres eget tydelige sprog.

Fra at have en omsætning på 7 millioner kroner i onlinesalg i 2006, omsætter Sticks'n'Sushi i dag for 20 millioner kroner alene over nettet. Det svarer til cirka ti procent af restaurantkædens samlede omsætning.

Kim Rahbek forklarer dog, at det kræver en aktiv indsats for at få noget ud af BI. Frugterne høster ikke sig selv, bare fordi man indfører systemet, slår han fast.

"Sådan nogle ting kan kun have effekt på bundlinjen, hvis man bruger det proaktivt i sin organisation. Det har vi gjort ved, at vi hurtigt melder ud til vores afdelingschefer når det går godt, så det stimulerer positivt. Omvendt, hvis det ikke går optimalt, så får vi samme opfølgning, så vi kan korrigere, hvad der skal korrigeres på salgssiden," siger Kim Rahbek.

"Hvis vi ikke bruger den til noget, så ligger den bare og ticker information ud. Så er det ligesom at have en manual liggende uden at bruge den," siger han.

Stort potentiale i BI til nettet

Webbureauet, der står bag den enkle BI-gadget, Dwarf, mener generelt, der ligger et stort potentiale i at overvåge sine online-aktiviteter nøjere.

"Det er i virkeligheden en erkendelse af, at nettet kan måles på alle leder og kanter, og en af udfordringerne er at overskue alle de data, der i virkeligheden ligger gemt," forklarer direktør for forretningsudvikling i Dwarf, Kim Skjoldborg.

Det vigtigste er derfor, at informationerne præsenteres på en simpel måde, mener han.

"Sticks'n'Sushi har en lille, lækker dims på deres skrivebord, hvor de kan følge med i, hvordan det går med salget. Det gør, at statistikken kommer ud af nørdeuniverset og over hos salg- og marketingchefer og direktører, der måske ikke har tid til at dykke ned i lange rapporter," siger han.

Nonchalant forhold til nettet

Kim Skjoldborg mener, der ligger uopdyrkede ressourcer gemt i de mange data, der bare ligger og venter på at blive organiseret. Modsat sushi kan de nemlig ikke spises råt.

"Der er mange, der stadig har nettet som en sideaktivitet i forhold til deres almindelige overordnede forretningsstrategi. Ved at aktivere den viden, der er på nettet og få den ind i ledelsen på en hurtig måde, så er det med til at få synliggjort, hvad nettet betyder," siger han.

Han mener grundlæggende, at alt for mange undervurderer betydningen af kundeforholdet, når det sker over nettet.

"Det er overraskende, hvor lidt fokus, man har på, hvor mange kunder, der for eksempel står af midt under en bestilling, fordi det er meget mindre synligt på nettet," siger han.

"Hvis halvdelen af alle kunderne i en fysisk butik var gået uden at købe noget, havde man nok reageret. Man er meget nonchalant i forhold til den kunderelation, man har på nettet," siger Kim Skjoldborg fra Dwarf.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job