Artikel top billede

Danskerne hader dårlige netbutikker

Dårlig service bremser indkøb på nettet, og halvdelen af netshopperne har afbrudt en handel på grund af mangelfuld information.

Netbutikkerne skal tage sig sammen og tage online-kunderne seriøst.

Ifølge en undersøgelse oplever næsten hver tredje nethandlende mangelfuld information som en barriere ved handel på nettet. En femtedel af de over 1.000 spurgte danskere mener, at internetbutikker gør for lidt ud af deres kundeservice.

Undersøgelsen, der er foretaget af analysevirksomheden Userneeds for Netop Solutions, viser desuden, at halvdelen af alle, der køber ind over internettet, har afbrudt et køb, fordi de ikke kunne få svar på spørgsmål om en vare eller betaling.

"Mange giver op i købsprocessen og køber i en anden netbutik, hvor vejledningen er bedre eller i en almindelig butik, hvor de kan få svar på deres spørgsmål," siger Kurt Groth Bager, administrerende direktør i Netop Solutions.

Han mener, at de danske netbutikker vil kunne sælge meget mere, hvis de investerer i bedre information og kundeservice.

"Lige nu mister de et betydeligt salg på grund af utilstrækkelig service. Ofte uden at vide det."

Vil chatte med butikken

18 procent oplever, at det er svært at få svar på spørgsmål i internetbutikkerne. Og næsten hver tredje føler sig overladt til sig selv, når de handler på nettet.

Adspurgt direkte om internetbutikkernes kundeservice, svarer 21 procent, at e-butikkerne gør for lidt for at hjælpe deres kunder.

Over halvdelen af de i alt 1.147 danskere mellem 18 og 65 år i undersøgelsen ville ønske, at de kunne komme i kontakt med en medarbejder via chat eller videosamtale.

Det ville øge trygheden ved nethandel og en lille tredjedel mener, at personlig service ville få dem til at købe mere over internettet.

Især de ældre mener, at service er vigtig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere