Svensk business intelligence stormer frem

Det svenske business intelligence-værktøj QlikView får i øjeblikket 15 nye kunder om dagen, og virksomheden bag har på fem år tidoblet sin omsætning.

Artikel top billede

Hvis din business intellegence-løsning er for kompleks, ender den på hylden, i stedet for at blive brugt, mener QlikTech-CEO, Lars Björk.

På fem år har den svenske business intelligence-udvikler QlikTech tidoblet sin globale omsætning, der i følge den danske landechef, Morten Stage, runder 120 millioner dollars, cirka 640 millioner danske kroner, i år.

QlikTech er vokset fra en håndfuld softwareudviklere i en forskerpark i den skånske by Lund til i dag at betjene 11.000 kunder i 92 lande. Der sidder 50 udviklere i Lund, og virksomheden har i alt 510 ansatte.

"Vi får 15 nye kunder hver dag, og vi satser fortsat på geografisk ekspansion. Vi breder os via et stærkt partnernetværk og er selv til stede i 12 lande. Der er masser at hente endnu, og væksten lige nu sker primært i USA, Danmark, Finland, Spanien, Frankrig og i Latinamerika," fortæller Lars Björk, QlikTechs koncernchef.

Han blev i USA i juni måned kåret som Årets Entreprenør inden for software af revisionsselskabet Ernst & Young. I april tildelte analysehuset Frost & Sullivan QlickTech titlen som vinder af Emerging Company of the Year.

Analysehuset IDC placerer QlickTech på en 10. plads efter de store BI-udbydere, men viser samtidig en vækst på næsten 50 procent mellem 2007 og 2008. I følge IDC havde QlikTech en global markedsandel inden for BI på 1,3 procent i 2008. Til sammenligning sidder den største spiller på markedet, SAP/Business Objects, på 20,4 procent.

Prøv før køb

Det svenske Business Intelligence-produkt (BI), der er under kraftig udbredelse, hedder QlikView. Forretningsmodellen går ud på, at potentielle kunder har mulighed for at prøve programmet, inden de køber, efter devisen "try before you buy."

"Det, tror jeg, er en vigtigt forklaring på vores positive udvikling. Vi kan bygge en første applikation til virksomheden for et lille beløb. Virksomheden giver os lidt produk­tionsdata, så laver vi en lille løsning, så de kan prøveklikke i deres egne data. Vi kalder det at "lave en SIB", som betyder: Seeing Is Believing," fortæller Lars Björk.

QlikTech opererer også med en 30 dages tilbagebetalingsgaranti, fuld tilfredshed eller pengene tilbage.

"Kun to af vores 11.000 kunder har benyttet sig af den mulighed," lyder det fra direktøren.

At prøve ting, før man køber dem, opfatter QlikTech-chefen som afgørende for forretningen. Samtidig må brugeren ikke opleve, at det er for svært at arbejde med. Især accepterer den unge generation ikke, at det er for svært at komme i gang med at bruge et stykke software, mener Lars Björk

Del-projekter i krisetider

"Software, der ikke bruges, er ikke software, men shelfware (hyldevare, red.). Meget BI-software er for komplekst at bruge, så brugerne giver op. Vi har nok alle sammen prøvet at købe noget, vi ikke kunne finde ud af at bruge. Og så havner æsken på hylden. Derfor er den såkaldte 'low barrier entry' afgørende for os," siger Lars Björk.

QlikView sælges især til små og mellemstore virksomheder og på projektbasis, del for del, i stedet for til hele virksomheden og til alle virksomhedens funktioner. Det passer bedre til tiden lige nu, mener Lars Björk.

"Få virksomheder vil i dag træffe beslutninger om store projekter og investeringer. Man træffer mindre beslutninger, som man følger til dørs, inden man køber mere," siger han.

Gratis for private

Selvom QlikTech ikke fylder meget i enterprise-markedet hos de store virksomheder, som domineres af SAP/BusinessObject, SAS Institute og IBM/Cognos, betyder det ikke, at der ikke er svenske BI-løsninger hos de store foretagender, beretter Lars Björk.

"En af verdens største banker i USA med et it-budget på tre milliarder dollars, der har alle andre BI-værktøjer, taler vi også med. De havde en business-analytiker, som efter tre måneder havde opgivet at bygge en applikation, der kunne følge daily deposits, altså penge, der tages ind og ud af banken. Med QlikView byggede han den selv på to dage. Det viser, at de store systemer er for statiske og for komplekse," mener han.

I Danmark og Norden er virksomheder som Coop, Dako, Estrella, Nordea og TeliaSonera også at finde på kundelisten.

QlikView-løsningen er netop udkommet i version 9, og programmet understøttes af alle de store mobile platforme som Apple iPhone, BlackBerry og de Symbian-baserede smartphones fra for eksempel Nokia.

Version 9 er gratis for privatpersoner, som dermed får muligheden for at skrue deres egne BI-løsninger sammen og skabe visualiseringer og grafik på baggrund af deres egne data.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Et fremtidssikret netværk: Skalering til morgendagens behov

    Digital infrastruktur er grundlaget for næsten alle aspekter af erhvervslivet og den daglige personlige tilværelse.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Netip A/S har pr. 25. august 2025 ansat Frank Bjerrum Pedersen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som IT-konsulent hos Konsulenthuset Bluebyte. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Niklas Matzen Groth, 28 år,  som Data Engineer. Nyt job

    Niklas Matzen Groth

    Norriq Danmark A/S