Cisco køber norske Tandberg

Opkøbet af norske Tandberg skal føre Cisco til verdensherredømmet på markedet for videokonferencer.

Artikel top billede

Amerikanske Cisco køber sin hovedkonkurrent på markedet udstyr til videokonferencer, norske Tandberg.

Cisco lægger godt 15 milliarder kroner på bordet for Tandberg, der i dag opererer med delt hovedkvarter med afdelinger i både New York og Oslo.

Ifølge en udsendt pressemeddelelse anbefaler Tandbergs bestyrelse enstemmigt selskabets aktionærer at sige ja til tilbuddet fra Cisco.

Prisen for Tandberg er 11 procent højere end aktiekursen indikerede, da Oslo-børsen lukkede onsdag.

Videokonferencer er fremtiden

Går købet igennem, øger Cisco sin position på markedet for videokonferencer med mange længder.

Tandberg har haft pænt vind i sejlene i den seneste tid, hvor erhvervslivet har skåret drastisk ned for rejsebudgetterne på grund af finanskrisen. I stedet har de vendt sig mod videokonference-løsninger af den type som Tandberg har udbudt.

Dette marked har Cisco ligeledes store forventninger til, og selskabet har således længe haft store forventninger til ikke mindst dets TelePresence-løsning, der sigter mod det professionelle marked for videkonferencer.

Cisco meddeler da også, at selskabet med købet vil "udvide sin porteføjle med henblik på at tilbyde flere løsninger til en større gruppe kunder, hvilket skal accelerere det globale markeds-optag."

Det ligger meget godt i tråd med tidligere udmeldinger fra Cisco, hvor det er blevet slået fast, at selskabet aktivt ville anvende opkøb til at sætte fut i væksten, efter Ciscos omsætning har været under alvorlig pres i de seneste kvartaler.

Det ventes, at handlen vil kunne effektueres inden næste sommer. Først skal fusionen dog godkendes af relevante konkurrencemyndigheder.

Cisco har i de seneste 25 år ifølge Bloomberg købt 130 virksomheder. Opkøb er således et velafprøvet våben for Cisco, når det handler om at bruge opkøbte virksomheder som rambuk til at komme ind på nye markeder.

Cisco købte ifølge Bloomberg 11 selskaber i 2007 og fem i 2008.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil