Det halve Danmark på Facebook

Danskerne er vilde med at være online på de sociale web-steder. Over halvdelen af danskerne er regelmæssigt på Facebook, Twitter og MySpace.

Artikel top billede

De fleste danskere er altid "på" - cirka 90 procent af os bruger mobiltelefon, tv og internet hver eneste dag.

Internettet er blevet et vigtigt omdrejningspunkt i danskernes hverdagsliv.

Det er de fleste sikkert klar over, men nu sætter Danmarks internet-professor Niels Ole Finnemann tal på danskernes medieforbrug i en stor undersøgelse, Offentlighedens nye grænseflader: Medialisering og medborgerskab.

Danskerne har aldrig skrevet så meget til hinanden, som de gør i dag.

Den skriftlige kommunikation er blevet social og kontaktskabende, og mindst halvdelen af befolkningen deltager regelmæssigt i sociale netværk som Facebook, My Spcace og Twitter, der er de centrale platforme i dagligdagens sociale kommunikation, hedder det i undersøgelsen, der er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af den voksne danske befolkning mellem 18 og 74 år.

Den er gennemført som del af et forskningssamarbejde mellem Syddansk Universitet og Århus Universitet under ledelse af Niels Ole Finnemann fra Århus Universitet

Vi er always on

Nettet erstatter ikke de gamle medier, og vi bruger stadig flere medier i stadig flere sammenhænge,

I dag er langt den overvejende del af befolkningen 'always on', og tv, internet og mobiltelefon bruges dagligt af mellem 85 og 90 procent af danskerne.

Nyheder fylder meget i danskerne medieforbrug, og vi bruger flere af dem. Tv er stadig det mest brugte nyhedsmedie, men nettet haler ind. Mere præcist får 91 procent deres nyheder fra tv, 85 procent fra internettet, 73 procent fra avisen og 71 procent fra radioen.

60 procent finder endnu fornøjelse ved at bladre rundt i det gode, gamle text-tv, og i dagligdagen læser flere faktisk nyheder på text-tv end i aviserne.

14 procent bruger deres mobiltelefon som nyhedskilde.

Undersøgelsen viser også, at bøger, blade og magasiner stadig bliver læst, men at nettet i dag er det centrale medie for kulturformidling.

86 procent bruger internettet til at holde sig orienteret om kultur og fritidsaktiviteter, mens kun 66 procent bruger aviser til de formål.

Vi bruger nettet som arkiv

Nettet udgør samtidig et stort arkiv, hvor vi henter viden, litteratur, musik og film. 46 procent har bestilt materialer fra arkiver og biblioteker via nettet, 30 procent har hentet musik- eller film-filer.

Den eventyrlystne net-surfer er langtfra død: 75 procent siger, at de bruger tid på at surfe rundt på nettet uden et egentligt formål.

Mens tv fortsat det vigtigste medie i både i valgkampe og for den politiske dagsorden generelt, viser undersøgelsen at også på dette område haler internettet ind, og det har allerede overhalet de trykte aviser.

På nettet er de store mediehuses netsider de mest populære. Det skifter lidt, men det er de store medievirksomheder, der har bedst fat i net-brugerne. Uafhængige blogs er stadig ikke slået igennem i Danmark på samme måde som i for eksempel i USA.

73 procent af undersøgelsens deltagere giver udtryk for, at de er interesseret i politik, og op mod halvdelen har deltaget i politiske meningsmålinger og quizzer, hvor man kan teste sin viden eller sit partivalg på nettet.

Andelen af vælgere, der deltaget i politiske aktiviteter gennem sociale medier, som i for eksempel Facebook-grupper og MySpace-kampagner, er fordoblet fra fem procent i 2007 til 10 procent i 2009.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job