Artikel top billede

Dioderne foran chaufføren fortæller, om kørslen foregår efter klima-rigtige foreskrifter.

Dioder får danske chauffører til at køre bedre

Klima-it: Et system med farvede dioder og bevægelsessensorer giver chaufføren besked, hvis han kører råddent. Det sparer diesel og CO2.


Chaufførerne hos busselskabet Arriva har fået en ny, fast passager ombord i bussen. Og passageren sidder lige foran chaufføren og
holde øje med, hvordan der køres.

Dioderne er af en del af systemet Sirius, der analyserer data ud fra en bevægelsessensor, en GPS-enhed og data fra køretøjets computer.

De sammenholdte data sætter vognmanden i stand til at sætte ind på de områder, hvor kørslen kan forbedres.

"Pludselige opbremsninger, kraftig acceleration og hårde sving giver uøkonomisk kørsel, og her får chaufføren direkte besked fra en lysindikator, der er placeret i bussen eller i lastbilen, som fortæller, at chaufføren nu kører uøkonomisk og uhensigtsmæssigt," siger Leif Søndergaard, markedschef i Falck.

Fire millioner liter brændstof

Det er Falck, der har udviklet Sirius-systemet, der allerede sidder i næsten alle transportselskabet Arrivas køretøjer. Selskabet Netbus er netop gået i gang med samme manøvre.

Falck forventer, at Arriva vil spare fire millioner liter brændstof med det intelligente flådestyringssystem, når selskabets 2.300 busser i Norden har fået installeret systemet.

Det betyder samtidig en mindre CO2-udledning på 12.000 tons i 2010.

10 procent længere på literen

"Vi forventer, at flådestyringssystemet tjener sig hjem på et halvt år. Tests viser, at vores busser kan køre 10 procent længere på literen. Dertil kommer mindre slitage og færre skader," siger projektchef Lars Bonke fra Arriva.

Efter en endt køretur kan chaufføren på flådestyringssystemets lysdioder i bussen se, hvor miljørigtig, den samlede tur har været.

Systemet samler data, der munder ud i en rapport, som er udgangspunkt for en samtale med chaufføren om, hvilke steder på ruten, køretøjet har været udsat for hård og uhensigtsmæssig kørsel og belastning.

Det kan for eksempel, at en chauffør ubevidst bremser lidt for hårdt i det samme sving hver gang.

Her kan systemet hjælpe chaufføren til at ændre vaner.

Udover Arriva og Netbus har forsvaret i flere lande vist interesse for systemet.

Et forsøg i det israelske forsvar gav brændstofbesparelser på 14 procent og samtidig reducerede antallet af skader med 75 procent.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere