Dioder får danske chauffører til at køre bedre

Klima-it: Et system med farvede dioder og bevægelsessensorer giver chaufføren besked, hvis han kører råddent. Det sparer diesel og CO2.

Artikel top billede

Dioderne foran chaufføren fortæller, om kørslen foregår efter klima-rigtige foreskrifter.


Chaufførerne hos busselskabet Arriva har fået en ny, fast passager ombord i bussen. Og passageren sidder lige foran chaufføren og
holde øje med, hvordan der køres.

Dioderne er af en del af systemet Sirius, der analyserer data ud fra en bevægelsessensor, en GPS-enhed og data fra køretøjets computer.

De sammenholdte data sætter vognmanden i stand til at sætte ind på de områder, hvor kørslen kan forbedres.

"Pludselige opbremsninger, kraftig acceleration og hårde sving giver uøkonomisk kørsel, og her får chaufføren direkte besked fra en lysindikator, der er placeret i bussen eller i lastbilen, som fortæller, at chaufføren nu kører uøkonomisk og uhensigtsmæssigt," siger Leif Søndergaard, markedschef i Falck.

Fire millioner liter brændstof

Det er Falck, der har udviklet Sirius-systemet, der allerede sidder i næsten alle transportselskabet Arrivas køretøjer. Selskabet Netbus er netop gået i gang med samme manøvre.

Falck forventer, at Arriva vil spare fire millioner liter brændstof med det intelligente flådestyringssystem, når selskabets 2.300 busser i Norden har fået installeret systemet.

Det betyder samtidig en mindre CO2-udledning på 12.000 tons i 2010.

10 procent længere på literen

"Vi forventer, at flådestyringssystemet tjener sig hjem på et halvt år. Tests viser, at vores busser kan køre 10 procent længere på literen. Dertil kommer mindre slitage og færre skader," siger projektchef Lars Bonke fra Arriva.

Efter en endt køretur kan chaufføren på flådestyringssystemets lysdioder i bussen se, hvor miljørigtig, den samlede tur har været.

Systemet samler data, der munder ud i en rapport, som er udgangspunkt for en samtale med chaufføren om, hvilke steder på ruten, køretøjet har været udsat for hård og uhensigtsmæssig kørsel og belastning.

Det kan for eksempel, at en chauffør ubevidst bremser lidt for hårdt i det samme sving hver gang.

Her kan systemet hjælpe chaufføren til at ændre vaner.

Udover Arriva og Netbus har forsvaret i flere lande vist interesse for systemet.

Et forsøg i det israelske forsvar gav brændstofbesparelser på 14 procent og samtidig reducerede antallet af skader med 75 procent.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S