Opreklamering skræmmer forbrugerne væk fra iPad

De skyhøje forventninger får skylden, når potentielle købere beslutter, at de ikke alligevel har brug for iPad.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Da de forventningsfulde forbrugere endelig fik lov at hilse på Apples iPad, besluttede størstedelen, at de hverken havde brug for eller intention om at købe det ny apparat, konkluderer en online-spørgeundersøgelse.

"Der var for meget hopla," siger Manish Rathi, der er medstifter af e-handlen Retrevo, som gennemførste to online-afstemninger med mere end 1.000 amerikanske forbrugerne hver.

Den ene afstemning blev gennemført, før iPad blev offentliggjort 27. januar og den anden efter offentliggørelsen.

"Der var så meget hype, at folk bagefter var skuffede, fordi de regnede med, den ville kunne skære brød i skiver."

Retrevos to undersøgelser fremhæver forskellen mellem før og efter i forbrugernes holdning til iPad. Før 27. januar svarede 26 procent, at de havde hørt om iPad men ikke var interesserede i at købe den. Det antal fordobledes til 52 procent, efter Apples koncernchef, Steve Jobs, indtog scenen i San Francisco og fremviste en iPad.

"Dette var det mest almindelige svar. Da produktet blev offentliggjort, svarede over halvdelen, at de ikke havde brug for det," siger Rathi.

Undersøgelsen har dog ikke kun dårlige nyheder til Apple. Antallet af folk, der svarede, at de ville købe en iPad, tredobledes fra tre procent før offentliggørelsen til ni procent efter.

"Men 52 procent er stadig mange. Det er ikke, hvad man ville forvente fra den medieopmærksomhed, der blev skabt," mener Rathi.

Det er en af årsagerne til, at Rathi sammen med andre argumenterer for, at iPad ikke kommer til at gøre det samme som iPhonen: Navnlig revolutionere en produktkategori.

"Jeg ser ikke dette produkt som noget, der ændrer spillet væsentligt," tilføjer han.

Rathi mener, at der er nok at skyde skylden på med hensyn til de mange nej-stemmer: Den manglende understøttelse af Flash og multitasking, en manglende killer-applikation og så selvfølgelig de 130 dollars (godt 700 kroner) ekstra for at få en iPad med 3G. Men han tilskriver størstedelen af den afvisende stemning til den enorme opreklamering før offentliggørelsen.

"Det virkede simpelthen skuffende på mange forbrugere," mener han.

Endnu mere bekymrende for Apple er ifølge Rathi resultatet af en anden spørgeundersøgelse fra før og efter iPad-offentliggørelsen med spørgsmålet "udfra hvad du har hørt om Apples tablet-pc, synes du så, at du har brug for en?" Hertil svarede 49 procent 'nej' før 27. januar. Efter offentliggørelsen var dette tal steget til 61 procent.

Antallet af de, der svarede 'måske' forblev stabilt, mens 'ja, afgjort'-stemmerne steg fra tre procent før til fem procent efter offentliggørelsen.

Apple har mistet kampen

Manish Rathi fortolker ændringen fra 49 til 61 procent som bevis på, at Apple har mistet kampen om at overbevise forbrugerne om, at de har brug for et apparat fra en kategori, der ligger mellem en smartphone og en bærbar.

"Forbrugerne siger: 'Det, den tilbyder, kan jeg i forvejen'. Der mangler den der killer-app, der gør den uundværlig."

Herudover fik Apple ikke mange venner med sin beslutning om at føje 130 dollars til prisen for at inkludere 3G. I Retrevos online-afstemning svarede 59 procent, at de ikke ville give ekstra for 3G. Kun 12 procent svarede, at de ville lægge de ekstra godt 700 kroner. Andre har kaldt ekstraprisen for "meningsløs", da de ekstra komponenter koster Apple under 100 kroner.

Rathi mener, at der er mere i det end blot det, at man som køber skal give godt 700 kroner ekstra.

"Der er også den ubelejlighed, at man skal skrive under på endnu et data-abonnement," fremhæver han.

Retrevo har også spurgt forbrugere, om de ser iPad som en erstatning for en e-bogslæser eller en netbook. Omkring 30 procent svarer her, at de anser iPad for at være en erstatning for en e-bogslæser, men under 20 procent svarer, at de anser den for at være en erstatning for en netbook.

Det sidste er ikke overraskende: Selvom Apple fremviste en særlig version af kontorprogrampakken iWork til iPad, så var analytikerne hurtige til at afvise Apples tablet-pc som en erstatning for en ægte netbook med henvisning til faktorer som apparatets mangel på multitasking samt dens pris.

Generelt konkluderer undersøgelsens resultater ifølge Rathi, at det er usandsynligt, at Apple har genopfundet tablet-kategorien med iPad, ligesom virksomheden gjorde for smartphonemarkedet med iPhone.

"Vi spurgte folk, om de havde planer om at stå i kø for at købe en iPad, og resultaterne var statistisk signifikante," oplyser Rathi.

"Dette kommer ikke til at ligne lanceringen af iPhone. Og det faktum åbner markedet for andre såsom Android-firmaerne eller virksomheder som Sony og Microsoft."

Apple har oplyst, at virksomheden i næste måned vil begynde at sælge iPad, der kun er udstyret med Wi-Fi. Apple tager dog endnu ikke imod ordrer, da virksomheden afventer godkendelse af apparatet fra USA's Federal Communications Commission (FCC), hvilket er en forudsætning for salg.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S