Dansk IT rækker ud efter strandede web-kunder

Luskede web-udbydere skal have sværere ved at hive uvidende kunder i land med indførelsen af et hosting-regelsæt, mener Dansk IT. ITB og ITEK peger modsat på, at markedet klarer sig selv.

Artikel top billede

Når din hjemmeside brager ned, som det senest har været tilfældet med kunderne hos Aspect Networks, eller servicen er helt hen i skoven, som Buydomains.dk-kunderne kan nikke genkendende til, er der ikke meget hjælpe at hente.

Bevares, det er altid muligt for at få hjælp fra ordensmagten og juridisk bistand, hvis kontrakten bliver brudt, eller der bliver begået ulovligheder.

Men man skal helst se sig rigtig godt for, inden man går over gaden for at indgå en aftale med en webhosting-udbyder.

For det er en kendt sag, at hostingbranchen stadig har et skær af det vilde vesten over sig med en del ustabile udbydere. Og sheriffen er ikke kommet til byen for at rydde ud i de brodne kar.

I hvert fald ikke endnu.

Kunden og branchen har begge ansvar

Dansk IT's direktør, Tony Franke, mener, at webkunden som udgangspunkt selv har et stort ansvar for at finde et troværdigt webhotel.

"Det svarer jo til, når man køber en brugt bil. Så er det godt at undersøge og møde sælgeren for at finde ud af, om vedkommende er troværdig," siger Tony Franke.

Han understreger dog samtidig, at der på brancheniveau bør være retningslinjer og/eller en form for kodeks, så kunderne bedre kan orientere sig, inden de vælger et webhotel, der står på en gyngende grund.

Blandt Danmarks omkring en million registrerede .dk-domæner findes rigtigt mange små erhvervsdrivende, der er dybt afhængige af deres mail, website eller andre hostede forretningsløsninger.

Kodeks i hostingbranchen

Samtidig har de små virksomheder hverken it-mæssige eller juridiske ressourcer til at sikre sig på alle mulige måder, når de indgår aftaler med billige og spættede webudbydere.

"Ved akutte problemer hjælper det jo ikke så meget at kunne gå til en dommer, for domstolen kan jo ikke løse webkundens problem på bare en dag," forklarer Tony Franke.

Samtidig skader de uambitiøse udbydere ifølge Tony Franke også størstedelen af webhotel-udbyderne, der rent faktisk er seriøse omkring arbejdet med at levere og beskytte kundernes data.

"De seriøse udbydere skal jo kun differentiere sig netop ved at være seriøse med eksempelvis back-up, generel sikkerhed og orden i faktureringsmaskineriet," siger Tony Franke og tilføjer, at Dansk IT gerne vil med i et samarbejde omkring et kodeks for hosting-branchen.

"Vi vil meget gerne bidrage til, at de seriøse hostingudbydere bliver fremhævet til glæde for både branchen og brugerne," siger Tony Franke, der dog på nuværende tidspunkt ikke vil komme med konkrete planer for, hvordan et eventuelt regelsæt og standarder skal skrues sammen.

Markedet klarer sig selv

Direktør Morten Bangsgaard fra brancheforeningen IT Branchen siger til Computerworld, at det ikke ligger i kortene for IT Branchen at stable en form for brugerbeskyttelse på hostingområdet på benene.

De billigste hoteller slipper for forbrugerklager

"Markedet plejer at regulere sig selv fint nok, og der er jo kun varer på hylderne, så længe kunderne køber ind. Helt overordnet handler valget af webhotel om at bruge sin sunde fornuft, når man indgår en aftale med en webudbyder," siger Morten Bangsgaard.

Han påpeger, at prisen på et webhotel bør ses i forhold til værdien af kundens data. Så hvis data har en høj værdi, skal man nok ikke vælge det billigste webhotel i verden.

"Det giver sig selv, at der er nogle uheldige tilfælde i hosting-branchen, men dybest set skal kunden sikre sig, at webhotellet leverer de ønskede services," forklarer Morten Bangsgaard.

Kunden skal have styr på sine kompetencer

Denne holdning møder man også hos ITEK, it-brancheforeningen under Dansk Industri.

"Kunderne bør generelt være mere oppe på mærkerne og på forhånd have garderet sig [mod uheld]," lyder der fra Tom Togsverd, direktør for ITEK, som erkender, at der er en reel problemstilling med det vilde vesten i hostingbranchen.

"Det er dybt beklageligt, at vi også i vores branche har fået vores "sidegadevekselerer", som bryder med alle gode principper for, hvordan man behandler sine kunder ordentligt," forklarer Tom Togsverd.

Samtidig mener han dog ikke, at mere regulering er vejen frem for business-to-business-kunderne.

Han fremhæver, at kunden bør kigge de kontraktlige forhold rigtig godt igennem med henblik på blandt andet ophævelse af kontrakten, ændring af standardvilkår samt ikke mindst have styr på sine interne kompetencer.

"Den virksomhed, der outsourcer sine it-løsninger, skal sikre sig at beholde som minimum én højt kvalificeret medarbejder, der kan matche leverandøren, og som kan sikre en fornuftig forlængelse/genforhandling af aftalerne, eller forestå overgangen til en anden leverandør.

Billige hoteller slipper for klager

Selv om kunderne har kigget sig godt for, kan det alligevel godt gå galt. Grueligt galt.

Det kan blandt andet betyde, at ens data kan være uden for rækkevidde i dage eller sågar uger.

Forbrugersager om nedbrud, kontraktbrud eller andre brud kan blive behandlet af Forbrugerklagenævnet, men paradoksalt nok kan den benhårde priskrig på webhotellerne være årsagen til, at Forbrugerklagenævnet ikke behandler særlig mange sager fra hostingmarkedet.

Det skyldes, at mange af de slingrende udbydere tilbyder webhoteller til under 800 kroner årligt, som er Forbrugerklagenævnets minimumsgrænse for varer eller tjenesteydelser, de vil behandle som klagesager.

"Vi vil dog ikke udelukke, at Forbrugerombudsmanden kan behandle sager, hvis vi får dem. Men som udgangspunkt er det et civilretligt spørgsmål, om kunderne får den vare, som der er indgået aftale om," siger specialkonsulent Andreas Weidemann, der sidder hos Forbrugerombudsmanden.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S