Artikel top billede

Dansk webhosting er det vilde vesten

Den danske webhotel-branche er ikke helt fin i kanten, erkender en repræsentant fra branchen. FDIH tilskynder til, at online-virksomhederne undersøger webhosting-leverandørerne grundigt.

Efter en periode med relativ ro på de danske webhoteller, måtte omkring 2.000 Needhost-kunder i juleferien ærgre sig gule og grønne over, at de åbenbart havde valgt en udbyder, der gik ned med et brag.

I sommer var den gal hos Gigahost, der oven i købet brillerede med at miste en del kunders index-filer for et år siden.

Og når man spørger folk i webhotel-branchen, om den er moden til professionelle løsninger, er svaret ja - men ikke helt uden tøven.

"Mange webhoteller kører stadig med de vildeste cowboy-metoder, hvor kunderne er fanget af ulovlige bindingsperioder og manglende fortrydelsesret."

"Hertil kommer problemerne med 'fri trafik' som er meget lidt gennemsigtigt for kunderne, og som i yderste konsekvens fører til uvarslede lukninger af kundernes hjemmesider og e-mails," lyder skudsmålet til egen branche fra salgs- og marketingdirektør Thomas Folmann fra Surftown.

De populære bliver skudt

Han forklarer, at de ulovlige bindingsperioder betyder, at kunderne risikerer at få inkasso-sager på halsen, hvis de ikke betaler rettidigt. De kan også risikere at få en sort hjemmeside at trutte i, hvis de genererer for meget og tung trafik.

Det skyldes, at en populær kunde med mange besøgende, der downloader tunge billeder og videoer fra sitet, gør, at webhotellets servere bliver overbelastede. Det kommer til at gå ud over webhotellets andre kunder, der kan risikere at gå ned.

"Tidligere har vi selv set med onde øjne på kunder med et omfattende ressourceforbrug og lukket kunders konto uden varsel. I dag analyserer vi i stedet problemerne med kunderne og får løst problemet i stedet for at lukke hjemmesiden og e-mailen. Man kan sige, at vi nu affyrer et varselsskud i stedet for bare at fyre revolveren af fra hoften," forklarer Surftown-direktøren.

Undgå katastrofale nedbrud

Den danske webhotel-branche er karakteriseret af nogle store spillere som One, Dandomain og Surftown, mens der også findes myriader af mindre spillere med få servere.

Webhotellerne bliver overvåget

Kunderne hos både store og små webhoteller går lige fra privatkunder til små og mindre virksomheder.

"Danske virksomheder bliver mere og mere afhængige af deres online-tilstedeværelse, og det er derfor, man som web-ansvarlig bør stille krav til sin leverandør," forklarer direktør Morten Kamper fra Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH).

Han understreger dog, at mange små og mellemstore virksomheder ikke aner, hvem deres hjemmeside bliver hostet hos, fordi web-opgaverne i mange tilfælde er lagt ud til reklame- og mediebureauer.

"Derfor bør man stadig stille krav til, at ens samarbejdspartner vælger webhotel med omhu, fordi det kan være katastrofalt, hvis et webhotel brænder sammen, man mister data, eller en tvist om oppetid trækker i langdrag, mens hjemmesiden er i sort," siger Morten Kamper.

Kunderne ser gennem fingrene med fejl

Thomas Folmann fra Surftown erkender, at branchen slås med imageproblemer vedrørende stabilitet og oppetider.

"Kunderne stiller med rette flere og mere nuancerede krav til webhosting, og i dag skal hjemmesiderne sgu bare køre. Men den skrappe konkurrence er heldigvis noget, der får webhosting-branchen til at blive bedre hele tiden," forklarer Thomas Folmann.

Samtidigt fortæller han, at kunderne i mange tilfælde ikke går så højt op i, at tingene ikke spiller helt efter reglerne.

"Hvis du leverer en tilfredsstillende teknisk løsning, så ser kunderne ofte gennem fingre med, at andre ting ikke er helt fine i kanten," siger Thomas Folmann.

Webhotel 2.0

Selvom Surftown ændrede sin egen strategi for halvandet år siden, er der ifølge Thomas Folmann stadig en masse ting, der kan forbedres på især faktura- og support-området hos hosting-selskabet.

"Vi tager kunderne med på råd, fordi vi meget bedre kan navigere, når vi ved, hvor fejlene ligger, og hvad der bliver efterspurgt. At sætte faste grænser for trafikken er blot en af mange ting, fordi kunderne så ved, hvad de kan forholde sig til i stedet for at være gået i sort uden at vide hvorfor," forklarer Thomas Folmann.

Han har kunnet konstatere, at nettets mainstream-gennembrud sidst i 1990'erne og flere private og mindre virksomheders ambition om at komme på nettet i det nye årtusinde har afstedkommet en større bevågenhed på webhotellernes forretningsgange.

"På grund af det voksende antal debat- og diskussionsfora bliver der holdt øje med os og hele tiden stillet større og større krav. Og det er helt fint og fair," understreger Thomas Folmann.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere