Dansk IT rækker ud efter strandede web-kunder

Luskede web-udbydere skal have sværere ved at hive uvidende kunder i land med indførelsen af et hosting-regelsæt, mener Dansk IT. ITB og ITEK peger modsat på, at markedet klarer sig selv.

Når din hjemmeside brager ned, som det senest har været tilfældet med kunderne hos Aspect Networks, eller servicen er helt hen i skoven, som Buydomains.dk-kunderne kan nikke genkendende til, er der ikke meget hjælpe at hente.

Bevares, det er altid muligt for at få hjælp fra ordensmagten og juridisk bistand, hvis kontrakten bliver brudt, eller der bliver begået ulovligheder.

Men man skal helst se sig rigtig godt for, inden man går over gaden for at indgå en aftale med en webhosting-udbyder.

For det er en kendt sag, at hostingbranchen stadig har et skær af det vilde vesten over sig med en del ustabile udbydere. Og sheriffen er ikke kommet til byen for at rydde ud i de brodne kar.

I hvert fald ikke endnu.

Kunden og branchen har begge ansvar
Dansk IT's direktør, Tony Franke, mener, at webkunden som udgangspunkt selv har et stort ansvar for at finde et troværdigt webhotel.

"Det svarer jo til, når man køber en brugt bil. Så er det godt at undersøge og møde sælgeren for at finde ud af, om vedkommende er troværdig," siger Tony Franke.

Han understreger dog samtidig, at der på brancheniveau bør være retningslinjer og/eller en form for kodeks, så kunderne bedre kan orientere sig, inden de vælger et webhotel, der står på en gyngende grund.

Blandt Danmarks omkring en million registrerede .dk-domæner findes rigtigt mange små erhvervsdrivende, der er dybt afhængige af deres mail, website eller andre hostede forretningsløsninger.

Kodeks i hostingbranchen
Samtidig har de små virksomheder hverken it-mæssige eller juridiske ressourcer til at sikre sig på alle mulige måder, når de indgår aftaler med billige og spættede webudbydere.

"Ved akutte problemer hjælper det jo ikke så meget at kunne gå til en dommer, for domstolen kan jo ikke løse webkundens problem på bare en dag," forklarer Tony Franke.

Samtidig skader de uambitiøse udbydere ifølge Tony Franke også størstedelen af webhotel-udbyderne, der rent faktisk er seriøse omkring arbejdet med at levere og beskytte kundernes data.

"De seriøse udbydere skal jo kun differentiere sig netop ved at være seriøse med eksempelvis back-up, generel sikkerhed og orden i faktureringsmaskineriet," siger Tony Franke og tilføjer, at Dansk IT gerne vil med i et samarbejde omkring et kodeks for hosting-branchen.

"Vi vil meget gerne bidrage til, at de seriøse hostingudbydere bliver fremhævet til glæde for både branchen og brugerne," siger Tony Franke, der dog på nuværende tidspunkt ikke vil komme med konkrete planer for, hvordan et eventuelt regelsæt og standarder skal skrues sammen.

Markedet klarer sig selv
Direktør Morten Bangsgaard fra brancheforeningen IT Branchen siger til Computerworld, at det ikke ligger i kortene for IT Branchen at stable en form for brugerbeskyttelse på hostingområdet på benene.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

CIO
Sikkerhedsfolk: Sådan vil ransomware-plagen udvikle sig (det bliver meget værre)
Vi har kun set begyndelsen på ransomware-plagen, vurderer sikkerhedsfolk. Næste fase kan blive total nedlukning af hele fabrikker, anlæg og organisationer. Og hvad gør vi så?
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Undersøgelse af kritiske anlæg
I 2015 afsluttede Coromatic Group en undersøgelse af kritiske anlæg, der dækkede årene 2000-2013. Undersøgelsen omfattede det nordiske hospitalsmarked og dets afhængighed af to virksomhedskritiske funktioner, strømforsyning og kommunikationsteknologi, under hensyntagen til den øgede mængde af data, der behandles i forskellige systemer.