Thorborg: Krisen er en gave til it-iværksættere

I krisetider trækker etablerede virksomheder sig fra projekter og leder efter billigere leverandører. Det er en gylden mulighed for iværksættere, mener Martin Thorborg.

Artikel top billede

(Foto: /)

"Enhver krise er en gave til it-iværksættere."

Sådan lyder ordene fra direktør Martin Thorborg, der selv i sin tid stiftede Jubii og SpamFighter, der senere blev til million-succeser.

Mens de fleste vader rundt og grubler defensivt over at forsvare markedsandele i krisen, så ser andre gyldne muligheder.

"Nogle vil gå på røven, og det er ikke alle iværksættere, der vil få det skægt, men en krise ryster posen," siger Martin Thorborg.

Han peger på, at under kriser trækker de store virksomheder sig fra projekter, der ligger i udkanten af deres kerneområder. Og samtidig leder alle med lys og lygte efter billigere leverandører.

"Så det er et perfekt tidspunkt. Krisen åbner muligheder. Og mit råd er at kaste sig ud i iværksætteriet," siger han.

Hvis du har nosser til det

Martin Thorborg advarer dog samtidig om, at det kan være et hårdt fag.

"Altså hvis man har et iværksætter-gen i sig, så er det et fint tidspunkt. Men hvis man lige er blevet fyret og er stresset og rent ud sagt ikke har nosserne til at rende rundt og ikke vide, hvad man tjener næsten måned, så skal man ikke starte nu," siger han.

Men der er lige nu gode muligheder for at starte op - også for it-folk og andre, der måtte være blevet fyret.

"Bare fordi man er blevet fyret, så skal man ikke starte sit eget. Men det er klart, at hvis man ikke kan finde noget andet. Så kan det være en god idé at prøve af, men man skal mærke på sig selv, om man har lyst til det," siger den tidligere iværksætter.

Fortaler for amerikansk model

Grundlæggende mener Martin Thorborg ikke, at politikerne skal gøre noget særligt for at fremme iværksætteriet.

Men en amerikansk model tiltaler direktøren.

"Hvis man tvinger det offentlige til at indkøbe varer hos iværksættere, vil det gøre meget for innovationen," siger Martin Thorborg.

Han forklarer, at det kan være krav om, at to-tre procent af indkøbene skal gå til nye spillere.

"Det betyder ikke så meget for de etablerede - men vil få stor positiv effekt for innovationen. Og iværksættere vil fortsat kæmpe om ordrerne," siger han.

Martin Thorborg, der selv er bosat i USA fortæller, at det er en model, der har fungeret i USA.

"Så hvorfor ikke i Danmark?" spørger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S