Groupcare: Vi kunne være blevet milliardærer

Enten var vi blevet milliardærer eller gået konkurs, siger Groupcares direktør, der har udskiftet Facebook-ambitionerne med en mere jordnær forretningsmodel.

Artikel top billede

Ambitionerne har ændret sig hos Groupcare.

I dag leverer Groupcare CRM-systemer til det danske foreningsliv, men i starten af årtusindet var virksomheden et lovende dansk online community, som et hav af danske fodboldklubber, foreninger og gamle gymnasieklasser gjorde brug af.

"Jeg kan da godt ærgre mig over, at vi aldrig fandt en stor investor, der troede på os. Så havde vi nok enten været milliardærer eller konkurs i dag," griner Groupcares administrerende direktør, Niels Kaae.

I 2003 fortalte Computerworld, at Groupcare havde 200.000 brugere, og tjenestens enorme popularitet pressede driftomkostningerne i vejret og serverne i knæ.

"Vi var jo en slags Facebook før tiden. Men vi havde slet ikke den finansiering, der er nødvendig for at erobre et community-marked. Det kræver, at du kan investere massivt i server-kapaciteten," siger Niels Kaae.

Han forklarer, at den nye strategi er udtryk for, at Groupcare er slået ind på en mere realistisk bane.

Presset af Sharepoint

I øjeblikket leverer Groupcare ifølge Niels Kaae ydelser til 80 af de 200 største foreninger i Danmark.

"Pludselig kom Sharepoint og en række andre konkurrenter buldrende. På det tidspunkt stod det efterhånden klart, at vi ikke længere kunne leve af udelukkende at være community-leverandører," siger han.

Selvom Groupcare har udviklet sig til at blive CRM-leverandør, så tilbyder virksomheden stadigvæk communities til brugerne.

Men den store forskel på de to forskellige ydelser er ifølge Niels Kaae, at communities er et produkt, der med hans ord er "nice to have", mens Groupcare som CRM-leverandør opfylder nogle mere vitale behov hos kunderne.

"Nu har vi fået fat i kundernes livsnerve," siger Niels Kaae.

En presset likviditet betyder, at det netop har været nødvendigt for aktionærerne at skyde nye millioner ind i virksomheden.

Ifølge Groupcares 2009-regnskab kom virksomheden dog ud af året med et beskedent overskud, der dog var væsentligt mindre end i 2008. Men Groupcare oplevede til gengæld en stigende omsætning i 2009.

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Kromann Reumert

Legal Tech & AI Adoption Specialist

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

DevOps Softwareudvikler i PET

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil