Kina: Skrappe regler for Internet

Kina indførte på sin nationaldag i mandags en streng kontrol med udbydere af Internetadgang og -indhold. Der er tale om et længe ventet udspil fra regeringen, men det skaber stor usikkerhed for blandt andet udenlandske investorer.

Af Daniel Bergsagel & IDG News Service

Kinesiske Internetfirmaer skal fremover have tilladelse fra landets Informations- og Industriministerium for at blive børsnoteret. Samarbejde med udenlandske selskaber skal godkendes. Et websted må ikke indeholde porno og hasardspil. Det må heller ikke omtale Falun Gong eller bringe materiale, der kan skade genforeningen med Taiwan.

Alt dette er en følge af, at Kinas regering i mandags offentliggjorte en stribe vidtgående regler for Internet. Kinas Internet-iværksættere og deres lokale eller udenlandske investorer kan dermed møde mange forhindringer i udviklingen af landets Internetindustri.

Det officielle kinesiske nyhedsbureau Xinhua sammenfatter reglerne således:

Alle Internetudbydere og indholdsleverandører skal have en tilladelse fra Informations- og industriministeriet (MII) for at kunne børsnotere sig på enten den lokale eller på en fremmed børs. En tilladelse skal også indhentes, hvis et kinesisk Internetfirma ønsker at indgå en joint venture med et selskab fra et fremmed land.

Alle eksisterende Internetfirmaer, der er børsnoterede eller har modtaget fremmede investeringer, skal indlevere udførlige rapporter til MII om deres aktiviteter inden 60 dage for at blive godkendt.

Regelsættet forbyder ifølge de kinesiske kilder enhver Internetudbyder eller indholdsleverandør at udbrede information, der kan skade staten eller forhindre en genforening med Taiwan. Dette inkluderer offentliggørelse af statshemmeligheder, pornografi, udbredelse af hasardspil eller positiv omtale af organisationer som eksempelvis Falun Gong, der i det seneste år er blevet forbudt af den kinesiske regering.

Desuden kræver regeringen, at Internetfirmaer på opfordring kan udlevere oplysninger om brugernes adfærd på Internet i de seneste 60 dage.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    KMD A/S

    Senior Business Specialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S