Af Daniel Bergsagel, Computerworld Online
B2Bagro, der er en e-markedsplads for landbruget, har i stilhed og uden en krone i venturepenge etableret sig som det førende indkøbssted for landmænd på Internet, ifølge den administrerende direktør Flemming Rasmussen. Han oplyser, at omsætningen næste år vil løbe op på 180 millioner kroner.
Flemming Rasmussen har en fortid som direktør hos DLG og er vant til at forhandle med landmænd. Salgstalen er ikke så lang. Den hedder kort og godt: Du sparer 50.000 kroner om året ved at handle med os, siger direktøren.
Nu vil Flemming Rasmussen udvide konceptet til både Norge og Sverige. Derfor skal der laves markedsføring, og til det formål har BankInvest skudt 25 millioner kroner i projektet og ejer nu 55 pct. af selskabet.
- Vi skal ansætte telefonsælgere til at kontakte landmændene direkte, siger Flemming Rasmussen om reklamekampagnen. Her bliver der ikke tale om dyre tv-reklamer eller plakater på busskure, tilføjer han og oplyser, at de 25 millioner kroner vil holde i mange mange år.
- Det er jo ikke modetøj, vi sælger. Nej, vi sælger noget, som landmanden har brug for 365 dage om året, siger han.
Fem gange større omsætning
B2Bagro sælger mest kemikalier til plantebeskyttelse, såsæd, korn og andre råvarer. Enkelte store maskiner formidles også. Varesortimentet dækker ifølge direktøren omtrent 75 procent af landmandens behov. Undtaget er medicin til dyr og småredskaber. Omvendt kan landmanden afsætte sine varer gennem handelspladsen. Internetbutikken har ikke udgifter til lager og administration i samme omfang som dens traditionelle konkurrenter.
- Vores mål er at omsætte fem gange mere per hoved i forhold til de fysiske grovvareselskaber. Samtidig holder vi omkostningerne på 1-1,5 procent af omsætningen i modsætning til de andre grovvareselskaber, hvor omkostningerne er 8-9 procent af omsætningen, siger Flemming Rasmussen.
Derfor kan B2Bagro sælge varerne billigere og give landmanden mere for sine varer. Til gengæld kan landmanden så ikke forvente en grundig rådgivning fra Internet-stedet.
-Den må de få i deres landbrugsorganisation, siger Flemming Rasmussen.
Selskabet har eksisteret siden marts i år og har i øjeblikket fire medarbejdere. Yderligere fire er på vej.
I Danmark har B2Bagro ifølge BankInvest indtil videre kun én konkurrent i selskabet Landbrugets Internet Handel (LIH). Et tredje selskab, Agronaut, varslede sin ankomst tidligere på sommeren, men er endnu ikke kommet i gang. Agronauts administrerende direktør, Carl-Johan Collet, fortæller, at tekniske problemer er skyld i, at lanceringen trækker ud.
- Det er endnu uvist, hvornår stedet kommer i luften, oplyser Carl-Johan Collet.