Forkert markedsføring koster milliarder

Hvert år mister Internet-handelen 60 milliarder kroner, fordi net-butikkerne har markedsført sig helt forkert, viser ny undersøgelse.

Af Dan Jensen, Computerworld Online

Hvert år mister Internet-handelen 60 milliarder kroner på forkert markedsføringsstrategi.

Internet-virksomhederne har brugt så mange kræfter på at smide milliarder i markedsføring og skabningen af mærkevarenavne, at de har glemt, at forretning bygger på én ting: Salg af varer til kunder.

Det viser en ny undersøgelse fra A.T. Keany, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Selv om det for mange Internet-virksomheder er lykkedes at skabe en profil og et mærkevarenavn, hopper kæden af, når kunderne skal til at bruge penge. Undersøgelsen viser, at e-butikkerne mister 60 milliarder om året, fordi kunderne ikke kommer i butikkerne for at handle.

Undersøgelsen er foretaget blandt erfarne Internet-brugere i seks lande. Den viser, at fire ud af fem indkøbsforsøg mislykkes enten fordi kunderne bliver bedt om at afgive mange personlige oplysninger, fordi det ikke lykkes at finde den ønskede vare, eller fordi hjemmesiden er spækket med tekniske fejl.

En tredjedel af alle Internet-handeler må desuden afsluttes med en telefonsamtale, viser undersøgelsen, og det bryder kunderne sig absolut ikke om. 60 procent fortæller, at vanskelighederne gør, at de aldrig mere vil besøge den pågældende hjemmeside igen.

Internet-forbrugerne nøjes som regel med at besøge et ret lille antal hjemmesider. Faktisk viser undersøgelsen, at folk er meget mere loyale overfor bestemte net-butikker end de er, hvis de shopper i fortovs- og strøgbutikker.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S