Utilfredshed med B2B-portaler

Næsten halvdelen af de virksomheder, der sælger og køber ydelser via B2B-portaler, er utilfredse med de elektroniske markeder. Kun 10 procent mener, at de får præcis, hvad de forventede. Det viser ny undersøgelse.

?Det skulle være så godt, og så er det faktisk skidt?, lyder det i Kjeld Abells ?Sangen om Larsen?. Den samme fornemmelse sidder adskillige erhvervsvirksomheder med, efter at de med armene i vejret tilsluttede sig de fremvoksende elektroniske markedspladser ? B2B-portalerne ? der kom på alles læber sidste år verden over. Imidlertid opdagede de ifølge en undersøgelse fra analyseselskabet Giga Information Group og konsulenterne i Boos Allen Hamilton, at der også var problemer.

Det betyder, at halvdelen af de adspurgte firmaer er utilfredse med, hvad de mødte, når de elektronisk loggede sig på portalerne for at sælge direkte til kunderne eller handle direkte med leverandørerne. B2B-portalerne opfylder ikke deres forventninger. Det skriver ComputerSweden med Newsbytes som kilde.

Opskruede forventninger

En del af problemet skyldes ifølge de to selskaber, at virksomhederne har haft urealistiske forventninger til, hvad de kunne få ud af de elektroniske markedspladser. På den anden side er de tekniske sider ved portalerne ikke blevet udviklet i tilstrækkelig grad. Det beror blandt andet på afmatningen i økonomien ? og derved manglende investeringer i portalernes teknologi.

Giga Information Group og Boos Allen Hamilton peger desuden på, at mange af de 1.800 elektroniske markedspladser ? som de har undersøgt ? er gået for hurtigt frem med lancering af uafprøvede forretningsmodeller. Flere portaler er derfor startet med at tage betaling, men er nu gratis, da virksomhederne ikke bruger dem. Forsigtighed er en dyd, påpeger de to.

Men analytikernes konklusioner er langt fra, at B2B-portaler er en skidt idé for virksomheder at deltage i. De bør deltage i flere forskellige typer for at få udbytte af den elektroniske handel.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S