Flykrise koster SAS IT millioner

Krisen i luftfartsindustrien har sat vækstambitionerne på stand by hos det SAS-ejede Scandinavian IT Group, der har knap 1200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Selskabets danske topchef venter en omsætningstilbagegang i år på ti procent.

Det SAS-ejede IT-selskab Scandinavian IT Group står til at miste omsætning for i størrelsesordenen 190 millioner kroner, når regnskabet for 2001 bliver offentliggjort om kort tid. Det vurderer selskabets danske topchef Hans-Henrik Hedegaard overfor Computerworld Online.

Scandinavian IT Group havde i 2000 en omsætning på knap to milliarder kroner, men krisen i luftfartsindustrien har siden kostet en nedgang i antallet af især udviklingsopgaver indenfor luftfarts-IT.

- Vi har måttet se i øjnene, at vi får en omsætningsnedgang på ti procent, og det er klart, at det kan mærkes. Vi satte i slutningen af sidste år en reduktion af omkostningerne i gang, men indtil videre har vi undgået at fyre folk på grund af manglende opgaver, siger Hans-Henrik Hedegaard.

Ifølge Computerworld Onlines oplysninger sagde Scandinavian IT Group før jul farvel til et antal medarbejdere på grund af besparelser. Hvor mange vides ikke.

Krise skyldes lavkunjunktur

Selvom sidste års terrorangreb mod USA har kostet luftfartsindustrien dyrt, så er det ikke hovedårsagen til den øjeblikkelige krise, mener Scandinavian IT Groups administrerende direktør.

- En lavkonjunktur er præget af strukturelle problemer, og de blev fremskyndet af krisen efter 11. september. Men problemerne havde været der under alle omstændigheder, siger han.

Scandinavian IT Group er bygget op omkring de norske, svenske og danske IT-afdelinger i SAS, som i 1990 blev udskilt i selvstændige selskaber. I 1997 blev de tre nationale IT-selskaber samlet i et selskab under dets nuværende navn.

Vækststrategi på stand by

Målsætningen var dengang at skabe en uafhængig IT-virksomhed indenfor luftfarts-IT med fokus på løsninger til branchens mindre og mellemstore selskaber. Det er stadigvæk strategien, selvom krisen har sat vækstplanerne på stand by for en tid.

- Det, at gå ti procent ned i omsætning, er ikke nogen enkel sag. Det sætter nogle grænser for, hvilke muligheder vi sidder med i år. Vores opgave lige nu er at sikre, at vi ikke kommer ud for alt for meget kaos, så vi kan være klar, når tiderne skifter, siger Hans-Henrik Hedegaard.

Med årlige opgaver for 1,7 milliarder kroner er SAS fortsat den suverænt største kunde, men ambitionen er, at 20 procent af omsætningen i 2004 skal komme udefra.

- Jeg mener bestemt, at markedet er stort nok. Vores begrænsning ligger nærmere i salgs- og distributions- kanalerne samt i vores størrelse. Vi er ikke ret store, siger direktøren.

Ingen planer om opkøb

Af hensyn til det børsnoterede moderselskab ønsker han ikke at gå i detaljer om eventuelle planer om fremtidige opkøb.

- Der er ikke nogen konkrete planer om opkøb, men der er heller ikke nogen principielle begrænsninger i vores muligheder, nøjes han med at konstatere.

Halvdelen af omsætningen i Scandinavian IT Group stammer fra driftsopgaver, og den anden halvdel fra udviklingsaktiviteter som for eksempel udvikling af webløsninger til billetløse rejser og systemer til passager-information via mobiltelefon.

Selskabet udvikler og vedligeholder systemer til billetautomater, flyvedligeholdelse, reservation og lastkontrol og har desuden ansvaret for SAS? globale netværk, der håndterer 4,5 milliarder transaktioner årligt.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S