Avatar billede repox Seniormester
30. december 2014 - 22:36 Der er 27 kommentarer

Eksperten i fremtiden

Hej alle (som nu følger med i denne gruppe).

Jeg skal i januar måned rejse over bæltet og mødes med virksomheden der står bag drift, vedligeholdelse og udvikling af Eksperten.

I den forbindelse er jeg blevet informeret om nogle af fremtidsplanerne for Eksperten.dk, som jeg har lidt svært ved at dele her, da det netop er nogle af de ting som skal drøftes til mødet, og jeg får tilsendt en dagsorden senere.

Jeg vil gerne benytte mig af muligheden for at udtrykke mig som stemmen for brugerne på Eksperten og vil derfor opfordre jer til at smide alle kommentarer, oplæg til debat, bekymringer, etc., som I ønsker at der tages op til mødet.

Godt nytår til jer alle.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2014 - 23:40 #1
Hvis jeg skulle lave en prioriteret liste:

1) Mobil venlig udgave.
2) Lidt reklame for Eksperten for at skaffe flere brugere.
3) Top liste per kategori : top 3 sidste 30 dage, top 5 sidste 365 dage, top 10
4) Bedre markup af kode (linie numre, måske lidt syntax coloring) og evt. mulighed for upload af billeder (med en max. på størrelse f.eks. 100 KB)
5) Lidt oprydning og opdatering i kategorier
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2014 - 08:52 #2
Jeg har kun et ønske.

Og det er at spørger selv helt frit direkte kan vælge/trykke hvem der skal have point for hjælp i trådene.
Det kunne gøres ved at når spørgsmålet var løst, kunne der være en knap der hed "uddel point". Når der blev trykket på denne knap så blev alle indlæg highlighted med bokse der kunne vælges i. Point skulle så som nu kunne uddeles som man ønsker. Det havde for mig været en stor fremgang.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2014 - 08:54 #3
Denne knap er jo så selvfølgelig kun synlig for spørger når denne er logget på inde på sit spørgsmål.
Avatar billede f-arn Guru
31. december 2014 - 10:41 #4
Dette blev aldrig løst ->

http://www.eksperten.dk/spm/867840
Avatar billede repox Seniormester
31. december 2014 - 10:48 #5
#4
Og det bliver det desværre heller ikke.
Oplægget er at Eksperten.dk bliver lavet om og bliver en mere aktiv del af Computerworld og vil ligeledes blive pakket ind i et lignende visuelt setup.
Avatar billede keysersoze Guru
31. december 2014 - 10:58 #6
Ulven kommer, ulven kommer!

Jeg ved godt at du ikke har noget med det at gøre men vi har nu flere gange hørt at der vil ske noget og er blevet spurgt til råds uden at der er sket noget så hvad skulle forskellen være i forhold til nu? Jeg vil i hvert fald mene at der er en del ældre tråde at få inspiration fra.
Avatar billede f-arn Guru
31. december 2014 - 11:13 #7
@repox

Helt ærligt - jeg hader at blive omtalt som et "nummer"
31. december 2014 - 11:17 #8
Avatar billede repox Seniormester
31. december 2014 - 11:54 #9
@keysersoze
Jeg forstår godt din skepsis - den eneste forskel jeg ser er at nu jeg lov til at mødes med holdet - face to face. Der er ingenting der garanterer at det ændrer noget, men den dag vi holder op med at prøve at få tingene til ændres, så sker der slet ingenting.

Jeg har forsøgt mange ting indtil videre - jeg har tilbudt at deltage kollaborativt i udviklingen, overtage udviklingsarbejdet helt pro bono, jeg har endda tilbudt at købe Eksperten. Jeg anser det for at være en lille sejr, at der nu er udsigt til et faktisk møde og ikke blot en distanceret mailkorrespondance.

@f-arn
Beklager - det er gammel vane når det kommer til Eksperten.

@karise_larry
En gammel tråd, som ved at holdet bag er opmærksom på, men jeg tror desværre ikke vi skal forvente at rettelserne kommer - eller bliver relevante. Som nævnt, er det planen at Eksperten skal omlægges til at være en del af Computerworld og det community som det fungerer i. Jeg forestiller mig at oplægget bliver at der ikke længere vil være noget der hedder point eller kategorier (erstattes af tags).

Kommentar sporet/tråde vil muligvis få implementeret Disqus (som det allerede er på de andre Computerworld sider). Og på den måde bliver den tråd du linker til hurtigt irrelevant.
Avatar billede Slater Ekspert
31. december 2014 - 15:11 #10
Jeg er enig med arne her. De to absolut vigtigste ting efter min mening er responsivt redesign, så tablets og mobiler kan være med, og mulighed for markup i spørgsmål, så man kan skrive ordentlig kode - det er trods alt en IT-side primært.

Jeg ved ikke om Disqus understøtter sidstnævnte, men hvis ikke, vil jeg kalde det et dårligt valg. Det har altid været en af E's største mangler.
31. december 2014 - 18:10 #11
Jeg har værdsat Eksperten i de godt fem år jeg har været med.  Jeg har fået konkret hjælp til en lang række problemer, og jeg har ved at arbejde med spørgsmål fra andre haft anledning til at udvikle min kendskab.  Og har jeg haft spørgsmålstegn ved visse ting og sager, så kunne jeg jo være blevet borte, men det var vigtigere at fortsætte.  (Af gode grunde kunne jeg ikke forlange pengene tilbage.)  Jeg værdsætter også indsatsen af vores co-admin, ihvorvel effecten synes at have været begrænset af ejernes indstilling.

Men skal der nytænkning til, og hvis der nu er oplæg til at lytte til brugerne, så ville jeg værdsætte en forenkling i måden at administrere spørgsmål på.  Pointene kan jeg godt undvære, de har vist aldrig motiveret mig.  Men jeg lægger vægt på den gensidige kommunikation der ligger i, at en spørger stiller spørgsmålet, jeg og andre kommer med indlæg, og på et passende tidspunkt lukker spørgeren tråden igen.  Det er mit forslag at en spørger skal kunne lukke en tråd og, hvis vi fastholder points systemet, skal kunne afgive points til et eller flere indlæg efter spørgerens valg, uden at spørgeren skal være afhængig, at der oprettes indlæg, svar, uden  reelt indhold (såsom 'svar fra mig') eller, værre endnu, at spørgeren selv skal oprette et sådant tomt indlæg.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2015 - 04:59 #12
Det er fint at man vil integrere med resten af CW.

Men der er altsaa stor forskel paa et debat forum og et Q&A forum.
Avatar billede repox Seniormester
01. januar 2015 - 16:38 #13
Men vil et Q&A forum kunne passe ind i Computerworld formatet? Ville det være en lysere fremtid for Eksperten?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2015 - 17:26 #14
Afhaenger jo meget af hvad det helt konkret er.

Eksperten i top menu bar? Super!

Samme look & feel? No problem!

Samme tekniske platform? Er vel allerede tilfaeldet eller er CW skiftet vaer fra Xoops?

SSO? Er vel allerede tilfaeldet?

Bruge samme software til CW debat og E? Meget meget skeptisk!
Avatar billede repox Seniormester
01. januar 2015 - 18:56 #15
Om Eksperten (som koncept) bliver mere synlig ved jeg ikke - der er ingen garantier for top-bar placering.

Jeg bliver selvfølgelig nødt til at se et oplæg til den endelig implementation, for som Computerworld formaterne er bygget op nu, så har jeg svært ved at se hvordan et Q&A site skal deles ind i et artikel-baseret format. Personligt tror jeg ikke "same look and feel" som Computerworld vil fungere for Eksperten.

Xoops driver fortsat Computerworld og jeg er af den opfattelse at Eksperten vil fortsætte i Xoops også.

SSO er allerede implementeret, ja. Uanset hvilket miniformat på Computerworld du besøger, kan du bruge samme login som her på Eksperten.

Jeg er enig i at Disqus til Eksperten (som konceptet er i dag) ikke vil fungere overhovedet.
Avatar billede keysersoze Guru
24. januar 2015 - 10:56 #16
januar er snart gået - får vi feedback omkring hvordan det går?
Avatar billede f-arn Guru
19. februar 2015 - 20:38 #17
Og vi er nu laaangt inde i Februar, så det ville da være rart med en opdatering :)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2015 - 17:39 #18
Nu har jeg været med i over 5 år, og i alle år er der blevet talt om hvad der skal ske i fremtiden med Eksperten. Intet er sket, og derfor kan jeg ikke se nogen grund til at have overvågning at tråden kørende her. Tror ikke på der sker mere nemlig.
Avatar billede f-arn Guru
01. april 2015 - 10:09 #19
Så gik marts også... :-(
Avatar billede repox Seniormester
13. april 2015 - 08:26 #20
Bum.

Beklager den lange responstid, men som I nok allerede vidste (og har erfaret), så er arbejdet med Eksperten ofte noget som tager sin tid. Jeg har derfor valgt bevidst ikke at svare før jeg havde noget konkret, da jeg ikke er interesseret i at forsvare den tid som er gået. Nogle af jer har allerede kontaktet mig via PB angående denne tråd og alle har fået svar på disse. Alle er, som altid, stadig velkommen til at kontakte mig på PB, hvis man skulle have noget på hjerte.

Men nu er der endeligt kommet noget konkret.

Jeg har lovet ikke at dele det fremtidige design, men jeg har set det - og der ser ganske lovende ud!

Nedenstående er nogle idéer som er indarbejdet i det kommende design (alt afsløres ikke, for alt er ikke på plads):

- Ekspertens pointsystem udgår til fordel for et badge-system
- Badges optjenes i forbindelse med visse former for adfærd
- Kategorier formindskes væsentligt til nogle mere overordnede kategorier*
- BB codes skiftes ud til fordel for Markdown
- Notifikationssystemet laves helt om*
- Nye og mere aktive oversigter over aktive og nye tråde
- Svar og kommentar konceptet smides ud til fordel for en mere intutiv løsning

Punkter markeret med * er punkter som jeg pt. sidder og arbejder med.
Kategorierne skal formindskes og skabe et mere brugervenligt overblik - og al input fra jer er velkommen.
Ligeledes arbejder jeg på at få lavet en mere tidssvarende notifikationssystem.

Jeg ved at de garvede af jer alligevel ikke forventer en løsning inden for den nærmeste fremtid, men for dem som sætter håbet op - dette er en process som er noget krævende. Dels har de to udviklere som har haft indgående kendskab til Eksperten opsagt deres stillinger, dels er der mangel på ressourcer (ny udvikler starter den 1. maj).

Til gengæld er der både sat tid og resourcer af til at den nye løsning skal i luften.

Jeg vil meget gerne snakke om tiltag til den nye løsning, men jeg vil ikke deltage i en snak om tidshorisonter, for jeg har ingen svar.
Avatar billede repox Seniormester
13. april 2015 - 08:28 #21
Og en i øvrigt vigtig detalje, som måske kan være ganske interessant for de større bidragsydere:

Konceptet "Guides" udgår og pilles ned. Der vil komme en officiel melding om dette, men hvis man har noget indhold man ønsker at få en backup af, så er det helt bestemt noget man bør begynde at kigge på.
13. april 2015 - 08:52 #22
Hvis svar og kommentar konceptet smides ud til fordel for en mere intuitive løsning, så er der allerede opnået noget væsenligt.
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2015 - 10:02 #23
Betyder fjernelsen af point-systemet at alle starter forfra eller konverteres point på en eller anden måde til de her badges? Det vil godt nok være en skuffelse hvis mere end 15 års arbejde bare forsvinder.
Avatar billede repox Seniormester
14. april 2015 - 10:43 #24
Det er en proces som også skal arbejdes på plads.
Umiddelbart er målet at man får nogle badges for den tid man har været her, de point man har opsamlet samt antal af accepterede svar.

Det skal selvfølgelig konverteres så det giver mening, så det er noget jeg skal have fundet en fornuftig løsning på.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2015 - 21:27 #25
SO har baade point (rep) og badges. Er det indtrykket at det er badges og ikke point (rep) som folk gaar op i paa SO?
Avatar billede keysersoze Guru
11. september 2015 - 18:30 #26
Juhuu - vi får en hel badge...
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2015 - 03:58 #27
Ikke specielt attraktivt.