Avatar billede morten_u Novice
01. januar 2015 - 20:08 Der er 9 kommentarer

Wifi hastighed reduceret til det halve

Hej.
Jeg har lige købt et access point til at udvide det trådløse net i huset.
Jeg har købt følgende:
TP-Link TL-WA901ND

Jeg har kun gode erfaringer med TP.
Mit problem er at jeg får kun ca. 8 mbps i download fremfor 17 på det andet TP access point (en anden model) og 23 på Cisco Linksys.
Det nye AP er forbundet med kabel som er testet og giver 28 mbps via pc.
AP er sat op som POE, det bruger kun 2,4 GHz. Ved ikke om det er grundet at det kun kører 2,4 ghz at hastigheden daler.. Der er fuld dækning, men hastighedern er skuffende.

Er der nogen som har et godt forslag
Avatar billede Blueeyez Mester
01. januar 2015 - 20:38 #1
har du opdateret dens firmware?
Avatar billede morten_u Novice
02. januar 2015 - 19:16 #2
Firmware er opdateret til seneste version på den sidst indkøbte. Dog ikke på det andet AP og ej heller for routeren hvor den får sin forbindelse fra.
Men de 2 enheder som ikke er firmwareopdateret, kører fint med trådløst og kablet net. Så jeg tænker at jeg ikke har lyst til at opgradere disse også.
Bør det være nødvendigt - og helst ikke svaret "just in case" :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
02. januar 2015 - 20:14 #3
Har du os deaktiveret opdateringer fra Microsoft i din pc? :-)

Firmware opdateringer er jo routerens opdateringer som kan være:
sikekrhedsrelateret, fejlrettelser, bedre ydeevne mm..

Et par ekstra ting:

Har du sat en fast kanal på wifi? (Så den ikke konflikter med andre wifi i nærheden)
Har du sat den til kun at bruge -n og ikke mixed mode?

Hvordan ser din opsætning ud? (Hvad har du ændret i den?)

Har du sat den op til AP/adhoc eller kører den som router? (Dermed er der jo en firewall i den som kan påvirke hastighed mm..
Avatar billede morten_u Novice
02. januar 2015 - 20:51 #4
Jeg kan ikke se hvordan Microsoftopdateringer kan påvirke på manuelt downloaded firmware :-)
De er dog aktiveret.

Der er fast kanal sat på de 2 AP og på router. Jeg har skannet efter kanaler som ikke er belastet så meget og netop valgt denne kanal.

Har nu sat den fra mixed mode til -n med AES kryptering.
De to AP kører i AP mode og routeren kører som router.
Der er ingen firewall i AP kun i router.
Opsætningen i det nye AP er stort set identisk med det andet (modelmæssigt forskel på features, men ikke noget som betyder noget).
Avatar billede morten_u Novice
02. januar 2015 - 20:59 #5
Fik ikke nævnt at det desværre stadig ikke har nogen indflydelse.
Tænker stadig på om det er brugen af 2,4 ghz.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. januar 2015 - 22:22 #6
#4 firmware og windows opdateringer er software :-)
firmware er dog 1 fil kun og altid, mens Microsoft sender flere opdateringer ud løbende der lapper forskellige områder mm.

Hmm lyder mærkeligt. Har du prøvet at nulstille den efter firmware opdateringen? (Jeg mindes at tp link routere bliver nulstillet, men ved ikke om alle deres enheder gør).

Har selv en TP-Link N750 som overtog for en Linksys EA6900
Avatar billede morten_u Novice
02. januar 2015 - 23:10 #7
Den blev  nulstillet efter firmwareopdateringen, så jeg lavede opsætningen på ny.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. januar 2015 - 07:41 #8
Eftersom den er så ny som den vidst er, så vil jeg næsten opfordre dig til at tage kontakt til butikken du har købt den i..
Jeg kan ikke lige se for mig, hvad problemet skulle være udover at den måske er delvis defekt.. eller dårlige antenner..

Blot du oplyser alt det hele, så kan jeg ikke forestille mig at de vil afvise at ombytte den til en anden identisk.. (har heller ikk selv dårlige oplevelser med tp-link)..
Avatar billede morten_u Novice
03. januar 2015 - 15:14 #9
Det overvejer jeg også eller at tage kontakt til TP links engelske support..
Er blevet nødt til at skifte tilbage til mixed mode da PS3 ikke understøtter kun -n.
Min opsætning er fuldstændig den samme på wa 701 som den den nye 901. De er begge forbundet til samme switch hvor router også sidder i. Det er bare kun den nye som er elendig med hastigheden..
Tak for forsøget :-)